59-700 Boleslawiec

ul. Jana Pawła II 50 d

Tel: (075) 612 13 01

 

Miejskie Przedszkole Publiczne nr 1 w Bolesławcu

godło
Jesteś tutaj: Start / Grupy / Grupa VI

Grupa VI

 

W kwietniu, w kręgu naszego zainteresowania będą tematy związane z ekologią. To 22 IV przypada Dzień Ziemi i chcemy rozwinąć naszą wrażliwość dotyczącą segregacji śmieci, dbania o wodę, o energię.

Drogie dzieci przyszedł list do przedszkola od Planety Ziemi – posłuchajcie:

 

„Drogie dzieci, piszę do was bardzo zmartwiona.
Jestem bardzo brudna, zanieczyszczona i nieładna.
Chciałabym bardzo abyście mi pomogły.
Gdy rozwiążecie kilka zadań,
będę pewna, że znacie się się na ekologii
i będziecie o mnie dbać i mnie szanować.
Znowu będę czysta, piękna i zadbana.”

 

Zapraszamy do lektury ciekawej bajki pt „ Krasnolandia”

 

Był sobie wielki, piękny park. W parku rosło mnóstwo ciekawych roślin: wspaniałe, potężne drzewa, kwitnące i pnące krzewy oraz wysokie i niziutkie kwiaty. Chętnie przebywały w nim ptaki, kolorowe owady, żabki, wiewiórki, jeże i inne drobne zwierzęta. Park był pachnący, zadbany i śpiewający. Chociaż zdarzało się, że gościły w nim osoby, które wyrzucały śmieci gdzie popadło, deptały klomby i trawniki, głośno się zachowywały, łamały gałęzie, nie szanowały zwyczajów mieszkańców. A mieszkały w nim malutkie krasnoludki. Czuły się bardzo dobrze, były szczęśliwe, jak tylko mogły dbały o swoje otoczenie: grabiły, podlewały, wyrywały chwasty, zamiatały i zbierały śmieci. Krasnoludki mieszkały w maleńkim, pięknym pałacu pod konarami najstarszego drzewa. Miały one swojego króla i królową. Para królewska lubiła przechadzać się alejami parku i podziwiać świat przyrody. Chociaż martwiły ją niektóre zachowania gości. Król i królowa byli już w podeszłym wieku, więc bardzo chcieli znaleźć męża dla swojej jedynej córki Krasnolinki. Pragnęli, by był to dobry gospodarz ich parku, by ich kraina rozwijała się i piękniała, dawała radość, szczęście i zdrowie wszystkim mieszkańcom i gościom. Ogłoszono więc, by kandydaci przybywali zaprezentować się przed królewską parą. Wkrótce pojawił się pierwszy młodzieniec, bardzo dostojny i piękny. Zaproponował, że kiedy zostanie wybrany na męża Krasnolinki, pozamyka ptaki w klatkach, a ich śpiew zastąpi głośną muzyką z odtwarzacza. W parku odbywać się będą dyskoteki i bale. Podarował swojej wybrance radio z wielkimi kolumnami, które potrafiły wydać z siebie taką moc, że drzewa gubiły natychmiast liście, a kwiatom opadały płatki, owady natomiast chowały się w najskrytsze kąty. Drugi kandydat w bogatym stroju, kiedy stanął przed parą królewską przedstawił swój pomysł. Pragnął wyciąć drzewa i wybudować w parku wesołe miasteczko, bo przecież, jak twierdził, krasnoludki najbardziej na świecie lubią dobrą zabawę. Krasnolinka dostała od niego w prezencie małą karuzelę z pozytywką, która wygrywała piękne melodie. Wkrótce pojawił się kolejny młodzieniec z rozwichrzoną fryzurą i głową pełną pomysłów. Powiedział, że kiedy on zostanie wybrany przez królewską parę to za ora część parku i wybuduje fabrykę czekolady. Przecież wie, że krasnoludki bardzo lubią słodycze, a poza tym taka inwestycja przyniesie dochód dla całej krainy. Dodał, że chce zamienić nudne życie krasnoludków w słodkie życie. Podarował Krasnolince tabliczkę czekolady, która po odłamaniu kawałka szybko uzupełniała ubytek i wciąż była cała. Potem pojawiali się kolejni kandydaci, a każdy z nich miał swój pomysł i swój prezent dla wybranki.
Na koniec przyszedł skromny chłopiec, o bardzo szczerej, szczęśliwej buzi i opowiedział o swoich planach. Gdyby został tu gospodarzem, nie zmieniłby nic, bo tutaj jest tak pięknie. Jedyne jego marzenie to dbać, by jeszcze więcej ptaków śpiewało wesoło, by jeszcze więcej kwiatów pachniało, drzew szumiało, a w stawie żab rechotało. By na ławkach odpoczywać mogli szczęśliwi ludzie, by znaki w alejkach przypominały o konieczności szanowania zieleni, a kosze zapraszały, by wrzucać do nich śmieci. Przyniósł on swojej wybrance nasionko rośliny, która już wyginęła zniszczona przez ludzi, a była taka piękna i miała czarodziejską moc. Jej zapach sprawiał, że ustępowały bóle i potrafił zamienić smutek w radość. Para królewska rozpatrywała każdą kandydaturę bardzo wnikliwie. Jednak zdecydowanie przypadł jej do gustu ostatni młodzieniec o imieniu Ekolinek, to on jak sądzili spełni ich oczekiwania, będzie dobrym mężem i wspaniałym gospodarzem tej krainy. Wkrótce odbyło się wesele, na którym przygrywała kapela żab, pasikoników i innych owadów. Młoda para żyła długo, w szczęściu, zdrowiu i spokoju. Dbała o swój park, a ten stał się jeszcze piękniejszy, bogatszy i bardzo czysty. Krasnoludki wiedziały, że dbając o swoje środowisko chronią świat.

Myślę, że ten ostatni krasnal byłby waszym przyjacielem.

 

A teraz pora na zagadki a nagrodą będzie ciepły promyk słońca:

 

Bardzo proszę wszystkie dzieci,
niech wrzucają do mnie śmieci                                              -  śmietnik

Białe i żółte rosną na łące
Będą z nich wianki, bukiety pachnące                                   - kwiatki

Służy do picia, służy do mycia
bez niej na Ziemi nie byłoby życia                                            - woda

Gdy po deszczu słońce świeci
to na niebie mogą zobaczyć ją dzieci                                        - tęcza

Takich wspaniałych koron
i królowie nie mają,
bo w tych złotych, królewskich
ptaszki nie śpiewają                                                                   - drzewa

 

 

Ważnym elementem naszej planety jest woda, tak bardzo potrzebna przyrodzie i nam ludziom.

Tu zaproponuję wam aby wspólnie z rodzicami wykonać eksperyment za pomocą, którego poznacie co można ciekawego zrobić z wodą:

 

CZEGO POTRZEBUJESZ?

 Aby wykonać ten eksperyment dla dzieci, przygotuj:

3 zakręcane butelki lub słoiczki,

wodę,

oliwę,

barwniki spożywcze (najlepiej płynne).

EKSPERYMENT KROK PO KROKU

1.Do każdej z butelek wlej wodę (do połowy objętości).

2.Do pierwszej szklanki wlej niebieski barwnik spożywczy, do drugiej żółty, a do trzeciej czerwony.

3.Teraz do butelek wlej oliwę (tak, aby cała butelka była pełna).

4.Czas na zabarwienie oliwy. Robimy to w następujący sposób – tam, gdzie był barwnik niebieski, do oliwy dodajemy barwnik żółty; oliwa nad żółtym barwnikiem powinna być zabarwiona na czerwono, a nad czerwonym – na niebiesko.

5.Zakręcamy butelki.

6.Przy potrząsaniu podstawowe kolory się mieszają, tworząc nowe. Kiedy odstawiamy butelkę, kolory znowu wracają na swoje miejsca.

A ty za co kochasz Ziemię?

 

Kochani a może wykonacie  z najbliższymi coś z niczego i powstaną nowe dzieła np.:  pomysłowe pojazdy, ciekawe postacie albo coś, co wam podpowie wasza wyobraźnia. Czekamy na wasze pomysły!

 

 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
1. „Jestem muzykantem” – zabawa naśladowcza ze śpiewem
Posłuchajcie nagrania pt. „Jestem muzykantem konszabelantem” i odpowiedzcie na pytania:
a) Jakie instrumenty pojawiły się w piosence? Wymień je proszę.
b) Który instrument był:  (dopasuj – połącz obrazki z odpowiednimi podpisami)
pierwszy-
drugi-
trzeci-
c) Zmierzcie instrumenty za pomocą linijki. Przyłóżcie ją dokładnie do linii pod instrumentem, sprawdźcie wynik i zapiszcie go na linii. Pamiętajcie, żeby zero znajdowało się na początku linii.
d) Spróbujcie zaśpiewać piosenkę i pokazać, jak gra się na wymienionych w niej instrumentach. Miłej zabawy!
 
2. Czas na eksperyment!
Wiem, że je lubicie. Gumowe jajko jest bardzo proste do zrobienia. Możecie obejrzeć film instruktażowy, np. tutaj: https://www.youtube.com/watch?v=rjeG_CQLLmg .
Pamiętajcie, że gumowe jajko jest dość delikatne. Bawcie się nim na stole na podkładce, np. na tacy lub w miseczce. Bardzo łatwo pęka, a wtedy jest duży bałagan!
 
3. Rusz głową – rozwiązujemy zagadki:
 
Święta! Święta nadeszły!
Wstawajmy! Już rano!
Podzielimy się jajeczkiem,
bo dziś jest...
 
Jeden taki dzień
w całym roku mamy,
że gdy nas obleją,
to się nie gniewamy.
 
Ma długie uszy
Pyszczek uśmiechnięty
Czasem na Wielkanoc
Przynosi prezenty
 
Zniosła ich kokoszka
Prawie tuzin cały
Gdy je Zosia ozdobiła
Pięknie wyglądały
 
Tę z piasku stawiają
dzieciaki na plaży
o tej z ciasta na Wielkanoc
każdy łasuch marzy
 
A może sami spróbujecie ułożyć swoje zagadki?
 
4. Czas na ruch! „Recepta na sprawność” to piosenka, która zachęca do ćwiczeń. Jaki układ do niej zaproponujecie?
 
5. Czytamy i kodujemy! Na obrazku są kwiatki, a na nich sylaby. Każda sylaba ma swój kolor. Przeczytaj sylaby i pokoloruj kwiatki zgodnie z podanym kodem.
 
6. Czy poznajecie, co jest na obrazku? Na jaką głoskę zaczynają się te przedmioty? Pokoloruj pole z odpowiednią głoską.
 
7. Utrwalamy cyfry. Policz elementy w zbiorach i wpisz ich liczbę w okienko.
 
Miłej pracy!