59-700 Boleslawiec

ul. Jana Pawła II 50 d

Tel: (075) 612 13 01

 

Miejskie Przedszkole Publiczne nr 1 w Bolesławcu

godło
Jesteś tutaj: Start / Grupy / Grupa IV / Temat: Lato

Temat: Lato

Zajęcia dla starszaków na trzeci tydzień czerwca

Temat: Lato

 

Wycieczka do pobliskiego parku / lasu, obserwacja barw w przyrodzie, podawanie nazw kwiatów i innych roślin.

 

„Burza”    Marcin Przewoźniak

 

Co się dzieje tam u góry?

Wielką wojnę toczą chmury?

Wciąż na siebie nacierają

I strzelają, i błyskają?

Co się tam na górze dzieje?

Że się nam na głowy leje?

Od błyskawic niebo trzeszczy,

A nam w butach chlupie deszczyk.

Ciemne niebo dudni, świeci…

Co się dzieje tam na górze?

Wiedzą to na pewno dzieci:

Oglądamy groźną… (burzę).

 

Rozmowa po wysłuchanym wierszu-zagadce: Jak należy się zachować w czasie burzy? Dzieci formułują swoje przypuszczenia lub dzielą się swoją wiedzą. Następnie podsumowujemy zdobyte informacje.

Podczas burzy:

– należy unikać wysokich obiektów;

– nie wolno przebywać w wodzie ani na odkrytym terenie, chować się pod drzewami;

– należy unikać metalowych przedmiotów i nie przebywać w ich pobliżu;

– nie wolno rozmawiać przez telefon komórkowy.

 

Pytania pomocnicze:

– Jak należy zachować się podczas burzy, gdy jesteśmy w domu? (pozamykać okna, wyłączyć: telewizor, komputer, radio, nie rozmawiać przez telefon, ponieważ uderzenie pioruna w urządzenie elektryczne lub telekomunikacyjne może spowodować porażenie)

Co należy zrobić, gdy burza zaskoczy nas poza domem? (schronić się w bezpiecznym miejscu, w budynku, w grocie sklanej, w aucie itp.)

Co chroni budynki przed uderzeniem pioruna? (piorunochron)

Czego należy unikać podczas burzy? (nie wolno chować się pod drzewami, nie wolno stać w wodzie)

 

„Kapie, pada, leje” – szukanie wyrazów mówiących o tym, co robi deszcz: kapie, pada, leje, mży, kropi, siąpi. Kojarzenie dźwięków:

– uderzenia palcami w bębenek – kapie, kropi,

– przesuwanie palcami po bębenku – siąpi, mży,

– uderzanie pałeczką – pada,

– mocne uderzanie pałeczką – leje.

Ilustrowanie rodzaju deszczu ciałem:

– mżawka – pocieranie dłońmi o uda,

– silniejszy deszcz – klepanie dłońmi w uda,

– ulewa – tupanie nogami

 

Zabawy badawcze – robimy tęcze.  

1. „Tęcza w wodzie” – dzieci nalewają wody do miski i wkładają do środka lusterko tak, by opierało się o ściankę. Kierują snop światła latarki na część tafli znajdującej się pod wodą. Na kartce trzymanej za latarką obserwują tęczę.

2. „Jak sprowadzić tęczę?” – dzieci kładą na stole kartkę papieru, w odległości około 10 cm nad papierem trzymają szklankę z wodą. Po chwili na stole powinna pojawić się tęcza.

Pytamy dzieci: Jak myślicie skąd się wzięła tęcza? Dzieci próbują wnioskować. Wyjaśniamy, że wiązka światła białego odbija się od lustra. Gdy wychodzi z wody, załamuje się. Tęcza powstaje na skutek załamania i odbicia światła słonecznego w kroplach wody. Widzimy ją w postaci barwnego łuku na tle chmur deszczowych lub po deszczu. Powstaje także we mgle wodnej przy wodospadach i fontannach. Znika, kiedy wszystkie krople wody opadną lub wyparują.

 

Rozmawiamy z dziećmi o zjawiskach atmosferycznych charakterystycznych dla poszczególnych pór roku. Pytamy: Czym różni się lato od innych pór roku? Co dzieci robią w lecie, jaki to dla nich czas? szukamy odpowiednich obrazków w książeczkach lub prosimy dzieci o namalowanie i podpisanie następujących piktogramów: słonko, wiatr, upał, piorun, ulewa. Prosimy, by dzieci podzieliły wyrazy na głoski.

 

„Prezenter pogody” – zabawa parateatralna. dzieci stoją przed mapą  i zapowiadają pogodę (zwracamy uwagę na stosowanie czasu przyszłego).

 

„Letnie krajobrazy” – dzieci oglądają zdjęcia/ ilustracje przedstawiające różne letnie krajobrazy. Podają nazwy środowiska przyrodniczego i krajobrazu (np. morze, góry, las, łąka, jezioro, rzeka). Następnie proponujemy dzieciom namalowanie dostępnymi środkami  - kredkami, farbami, pisakami, letniego pejzażu. Dzieci zamykają oczy i przy nagraniu „Lato” A. Vivaldiego (link: https://www.youtube.com/watch?v=hGV-MRdcQOE) wyobrażają sobie krajobraz, jaki chciałyby namalować. Następnie zabierają się  do pracy  Wyluzowany

 

 

oprac. Aneta Taranek