59-700 Boleslawiec

ul. Jana Pawła II 50 d

Tel: (075) 612 13 01

 

Miejskie Przedszkole Publiczne nr 1 w Bolesławcu

godło
Jesteś tutaj: Start / Kalendarz

Kalendarz

„Moja rodzina”

Tygodniowy plan pracy – 25 – 29 V „Moja rodzina”
Edukacja językowa: 
• „Jaka jest moja mama?” – rozmowa kierowana. Poszerzanie słownika czynnego dzieci o skojarzenia ze słowem „mama”, doskonalenie umiejętności wypowiadania się na określony temat;
• Mój tato – rozwijanie umiejętności uważnego słuchania utworu        i rozumienia jego treści, wypowiadania się na zadany temat, rozwijanie pamięci słuchowej. „Jaki jest mój tata?” – rozmowa kierowana: co robił chłopiec z wiersza ze swoim tatą, co ty lubisz robić ze swoim tatusiem. Poszerzanie słownika czynnego dzieci o skojarzenia ze słowem „tata”;
• „Gdzie pracuje mój tata?” – zabawa słownikowa. Dzieci odpowiadają na czym polega praca ich ojców. Rodzic pomaga w ustaleniu nazwy zawodu. Próby odczytania zapisanych przez rodzica nazw zawodów oraz wyjaśnienia, na czym polega praca: lekarz, pielęgniarka, ratownik medyczny, dentysta, okulista, weterynarz, ekspedientka, kelner, operator, kierowca, mechanik, nauczyciel,  żołnierz. (Dodajemy nazwy własnych zawodów, jeśli nie zostały wymienione. Mamy na uwadze, że dzieci nie znają w większości dwuznaków: cz, ch, rz, sz, zmiękczeń: ś, ć, ń oraz literek: ą, ę.)
• „Mama, tata, siostra, brat” – rozmawiamy o rodzinie. Kim jest dla was mama mamy i mama taty? Kim wy jesteście dla nich? Kim jest dla was tata mamy i tata taty? Kim wy jesteście dla nich? Kim jest dla was siostra mamy i siostra taty? Kim jest dla was brat mamy i brat taty? Jak spędzacie czas wolny z rodziną? Co najbardziej lubicie robić           z rodziną? Jak dzielicie obowiązki w swoich rodzinach? 
• „Struktura rodziny”: Ile osób ma twoja rodzina? Policz je. Kto to są dziadkowie? Jak mają na imię twoje babcie i twoi dziadkowie? Ile dzieci mają twoi rodzice? Ile masz rodzeństwa, ile sióstr, ilu braci? Jak się nazywają?
 
Edukacja matematyczna:
• rozwijanie umiejętności matematycznych poprzez utrwalenie orientacji w schemacie ciała;
• przeliczanie członków rodziny – utrwalanie liczebników porządkowych: pierwszy, drugi….
 
Edukacja ruchowa: 
• „Co lubię robić z mamą?” – rozwijanie sprawności motorycznej, ćwiczenie umiejętności interpretowania opowieści ruchem, rozwijanie ekspresji twórczej;
• „Rzuty do celu” – ćwiczymy rzuty piłeczką, maskotką z niewielkiej odległości do kosza (wiaderko, garnek etc.). Dziecko stoi w odległości 5 kroków od pojemnika. Rzuca przedmiot oburącz z klatki piersiowej,       z zza głowy, spomiędzy kolan. Następnie  próbuje rzuty jedną ręką – na zmianę.  
• „Rodzina” – opowiadanie ilustrowane ruchem. Dziecko ustawia się twarzą do rodzica, który stoi po przeciwnej stronie pomieszczenia. Dziewczynki przyjmują role sióstr, chłopcy – braci. Rodzic snuje opowieść, dzieci ilustrują  ją gestami. Za każdym razem, gdy dzieci usłyszą słowo brat – chłopcy robią przysiad. Kiedy pojawi się słowo siostra – dziewczynki podskakują. Ponadto, wszystkie dzieci starają się wykonywać ruchy opowiedziane w opowiadaniu:
Pewnego dnia rodzeństwo – brat i siostra - wybrało się na spacer do parku. Wyszli ze swego domu i zrobili 3 kroki do przodu (dziecko przesuwa się do przodu, robiąc trzy kroki). Następnie brat zauważył ślimaka na liściu akacji i cofnął się o jeden krok. Siostra z kolei usłyszała szelest w gałązkach bzu i przesunęła się o dwa kroki w lewo. Oddzielili się od siebie. Co muszą teraz zrobić brat i siostra, żeby się spotkać? Ile kroków i w którą stronę muszą wykonać? Dzieci szukają rozwiązania, sprawdzają jego poprawność.
Rodzic kontynuuje: Udało się! Brat z siostrą wspólnie wędrują do parku. Zrobili pięć kroków do przodu i trzy kroki w prawo. Siostra zauważyła nadchodzącą babcię i zrobiła jeszcze dwa kroki do przodu. Brat dołączył do niej, ale szedł inną drogą, więc wykonał dwa kroki         w lewo i kolejne dwa kroki do przodu… 
Rodzic kontynuuje opowieść w podobny sposób tak długo, aż wszystkie dzieci znajdą się przy nim, po przeciwnej stronie pomieszczenia.
• „Podskocz, jeśli usłyszysz głoskę…” – zabawa ruchowa. Zasady: dzieci mają podskoczyć, kiedy usłyszą wyraz rozpoczynający się głoską m. Rodzic podaje różne słowa. Gdy słowo nie rozpoczyna się na m, dzieci stoją nieruchomo. Głoski można dowolnie zmieniać.
 
Edukacja muzyczna:
• „Co słychać w domu?” – zagadki słuchowe. Rodzic odtwarza nagranie odgłosów wiercenia wiertarką, przybijania gwoździa, śmiechu mężczyzny, płaczu dziecka, pracy w kuchni, a dzieci próbują odgadnąć, co usłyszały. (proszę wysłać maila do nauczycielki w sprawie  udostępnienia  nagrania)
• „Moja wesoła rodzinka” – nauka piosenki. Link do piosenki:  
https://www.youtube.com/watch?v=9CAEhPUDlA4 
 
Edukacja plastyczno-techniczna:
• Wykonanie prezentu dla mamy i taty wg pomysłów dzieci – może być laurka, rysunek, śniadanie, przygotowanie bukietu, wspólna zabawa itp.
 
 
Teksty do zajęć: 
 
„Mój tato”    Bożena Forma
Chodzimy z tatą na długie spacery,
mamy wspaniałe dwa górskie rowery.
Po parku na nich często jeździmy
i nigdy razem się nie nudzimy.
Gdy mroźna zima nagle przybywa
i ciepłym szalem wszystko okrywa,
bierzemy narty i śnieżne szlaki
wciąż przemierzamy jak szybkie ptaki.
Często chodzimy razem do kina,
lubimy obaj, gdy dzień się zaczyna.
Takiego mieć tatę to wielkie szczęście
– życzeń mu składam dziś jak najwięcej.
 
„Moja wesoła rodzinka” sł. Stanisław Karaszewski, muz. Tomasz Strąk
My rodzinę dobrą mamy,
zawsze razem się trzymamy!
I choć czasem czas nas goni,
my jak palce jednej dłoni!
 
Ref.: Mama, tata, siostra, brat
i ja – to mój mały świat!
Dużo słońca, czasem grad –
to wesoły jest mój świat!
 
Mama zawsze kocha czule,
ja do mamy się przytulę,
w bólu, żalu i rozterce,
bo ma mama wielkie serce!
 
Ref.: Mama, tata, siostra, brat…
 
Z tatą świetne są zabawy,
z nim świat robi się ciekawy!
Tata ma pomysłów wiele,
jest najlepszym przyjacielem!
 
Ref.: Mama, tata, siostra, brat…
 
Gdy napsocę i nabroję,
siedzę w kącie, bo się boję!
Tata skarci, pożałuje,
a mamusia pocałuje!
 
Ref.: Mama, tata, siostra, brat…
 
Kiedy nie mam taty, mamy,
wszyscy sobie pomagamy!
I choć sprzątać nie ma komu,
jest wesoło w naszym domu!
Ref.: Mama, tata, siostra, brat…
 
 
 
oprac. Aneta Taranek
Czytaj więcej o„Moja rodzina”

„Moja rodzina”

Tygodniowy plan pracy – 25 – 29 V „Moja rodzina”
 
Edukacja językowa: 
• „Jaka jest moja mama?” – rozmowa kierowana. Poszerzanie słownika czynnego dzieci o skojarzenia ze słowem „mama”, doskonalenie umiejętności wypowiadania się na określony temat;
• Mój tato – rozwijanie umiejętności uważnego słuchania utworu        i rozumienia jego treści, wypowiadania się na zadany temat, rozwijanie pamięci słuchowej. „Jaki jest mój tata?” – rozmowa kierowana: co robił chłopiec z wiersza ze swoim tatą, co ty lubisz robić ze swoim tatusiem. Poszerzanie słownika czynnego dzieci o skojarzenia ze słowem „tata”;
• „Gdzie pracuje mój tata?” – zabawa słownikowa. Dzieci odpowiadają na czym polega praca ich ojców. Rodzic pomaga w ustaleniu nazwy zawodu. Próby odczytania zapisanych przez rodzica nazw zawodów oraz wyjaśnienia, na czym polega praca: lekarz, pielęgniarka, ratownik medyczny, dentysta, okulista, weterynarz, ekspedientka, kelner, operator, kierowca, mechanik, nauczyciel,  żołnierz. (Dodajemy nazwy własnych zawodów, jeśli nie zostały wymienione. Mamy na uwadze, że dzieci nie znają w większości dwuznaków: cz, ch, rz, sz, zmiękczeń: ś, ć, ń oraz literek: ą, ę.)
• „Mama, tata, siostra, brat” – rozmawiamy o rodzinie. Kim jest dla was mama mamy i mama taty? Kim wy jesteście dla nich? Kim jest dla was tata mamy i tata taty? Kim wy jesteście dla nich? Kim jest dla was siostra mamy i siostra taty? Kim jest dla was brat mamy i brat taty? Jak spędzacie czas wolny z rodziną? Co najbardziej lubicie robić           z rodziną? Jak dzielicie obowiązki w swoich rodzinach? 
• „Struktura rodziny”: Ile osób ma twoja rodzina? Policz je. Kto to są dziadkowie? Jak mają na imię twoje babcie i twoi dziadkowie? Ile dzieci mają twoi rodzice? Ile masz rodzeństwa, ile sióstr, ilu braci? Jak się nazywają?
 
Edukacja matematyczna:
• rozwijanie umiejętności matematycznych poprzez utrwalenie orientacji w schemacie ciała;
• przeliczanie członków rodziny – utrwalanie liczebników porządkowych: pierwszy, drugi….
 
Edukacja ruchowa: 
• „Co lubię robić z mamą?” – rozwijanie sprawności motorycznej, ćwiczenie umiejętności interpretowania opowieści ruchem, rozwijanie ekspresji twórczej;
• „Rzuty do celu” – ćwiczymy rzuty piłeczką, maskotką z niewielkiej odległości do kosza (wiaderko, garnek etc.). Dziecko stoi w odległości 5 kroków od pojemnika. Rzuca przedmiot oburącz z klatki piersiowej,       z zza głowy, spomiędzy kolan. Następnie  próbuje rzuty jedną ręką – na zmianę.  
• „Rodzina” – opowiadanie ilustrowane ruchem. Dziecko ustawia się twarzą do rodzica, który stoi po przeciwnej stronie pomieszczenia. Dziewczynki przyjmują role sióstr, chłopcy – braci. Rodzic snuje opowieść, dzieci ilustrują  ją gestami. Za każdym razem, gdy dzieci usłyszą słowo brat – chłopcy robią przysiad. Kiedy pojawi się słowo siostra – dziewczynki podskakują. Ponadto, wszystkie dzieci starają się wykonywać ruchy opowiedziane w opowiadaniu:
Pewnego dnia rodzeństwo – brat i siostra - wybrało się na spacer do parku. Wyszli ze swego domu i zrobili 3 kroki do przodu (dziecko przesuwa się do przodu, robiąc trzy kroki). Następnie brat zauważył ślimaka na liściu akacji i cofnął się o jeden krok. Siostra z kolei usłyszała szelest w gałązkach bzu i przesunęła się o dwa kroki w lewo. Oddzielili się od siebie. Co muszą teraz zrobić brat i siostra, żeby się spotkać? Ile kroków i w którą stronę muszą wykonać? Dzieci szukają rozwiązania, sprawdzają jego poprawność.
Rodzic kontynuuje: Udało się! Brat z siostrą wspólnie wędrują do parku. Zrobili pięć kroków do przodu i trzy kroki w prawo. Siostra zauważyła nadchodzącą babcię i zrobiła jeszcze dwa kroki do przodu. Brat dołączył do niej, ale szedł inną drogą, więc wykonał dwa kroki         w lewo i kolejne dwa kroki do przodu… 
Rodzic kontynuuje opowieść w podobny sposób tak długo, aż wszystkie dzieci znajdą się przy nim, po przeciwnej stronie pomieszczenia.
• „Podskocz, jeśli usłyszysz głoskę…” – zabawa ruchowa. Zasady: dzieci mają podskoczyć, kiedy usłyszą wyraz rozpoczynający się głoską m. Rodzic podaje różne słowa. Gdy słowo nie rozpoczyna się na m, dzieci stoją nieruchomo. Głoski można dowolnie zmieniać.
 
Edukacja muzyczna:
• „Co słychać w domu?” – zagadki słuchowe. Rodzic odtwarza nagranie odgłosów wiercenia wiertarką, przybijania gwoździa, śmiechu mężczyzny, płaczu dziecka, pracy w kuchni, a dzieci próbują odgadnąć, co usłyszały. (proszę wysłać maila do nauczycielki w sprawie  udostępnienia  nagrania)
• „Moja wesoła rodzinka” – nauka piosenki. Link do piosenki:  
https://www.youtube.com/watch?v=9CAEhPUDlA4 
 
Edukacja plastyczno-techniczna:
• Wykonanie prezentu dla mamy i taty wg pomysłów dzieci – może być laurka, rysunek, śniadanie, przygotowanie bukietu, wspólna zabawa itp.
 
 
Teksty do zajęć: 
 
„Mój tato”    Bożena Forma
 
Chodzimy z tatą na długie spacery,
mamy wspaniałe dwa górskie rowery.
Po parku na nich często jeździmy
i nigdy razem się nie nudzimy.
Gdy mroźna zima nagle przybywa
i ciepłym szalem wszystko okrywa,
bierzemy narty i śnieżne szlaki
wciąż przemierzamy jak szybkie ptaki.
Często chodzimy razem do kina,
lubimy obaj, gdy dzień się zaczyna.
Takiego mieć tatę to wielkie szczęście
– życzeń mu składam dziś jak najwięcej.
 
„Moja wesoła rodzinka” sł. Stanisław Karaszewski, muz. Tomasz Strąk
My rodzinę dobrą mamy,
zawsze razem się trzymamy!
I choć czasem czas nas goni,
my jak palce jednej dłoni!
 
Ref.: Mama, tata, siostra, brat
i ja – to mój mały świat!
Dużo słońca, czasem grad –
to wesoły jest mój świat!
 
Mama zawsze kocha czule,
ja do mamy się przytulę,
w bólu, żalu i rozterce,
bo ma mama wielkie serce!
 
Ref.: Mama, tata, siostra, brat…
 
Z tatą świetne są zabawy,
z nim świat robi się ciekawy!
Tata ma pomysłów wiele,
jest najlepszym przyjacielem!
 
Ref.: Mama, tata, siostra, brat…
 
Gdy napsocę i nabroję,
siedzę w kącie, bo się boję!
Tata skarci, pożałuje,
a mamusia pocałuje!
 
Ref.: Mama, tata, siostra, brat…
 
Kiedy nie mam taty, mamy,
wszyscy sobie pomagamy!
I choć sprzątać nie ma komu,
jest wesoło w naszym domu!
Ref.: Mama, tata, siostra, brat…
 
 
 
oprac. Aneta Taranek
Czytaj więcej o„Moja rodzina”