59-700 Boleslawiec

Tel: (075) 612 13 01

Miejskie Przedszkole Publiczne nr 1 w Bolesławcu

godło
Jesteś tutaj: Start / Grupy / Grupa I

Grupa I

W tej zakładce znajdą Państwo podpowiedzi od pani Wioli na wspólne zabawy z maluszkami.

 

 

 

Mam nadzieję, że choć trochę, pomogę Państwu zorganizować czas na wspólną zabawę
w domu w tym trudnym okresie.

Powodzenia, przyjemnej zabawy (-:

Pozdrawiam serdecznie wszystkie moje Dzieci oraz Rodziców

 

 

 

Drodzy Rodzice Mikołaja oraz Szymonka

w  zakładce "pliki do pobrania" pani Ewa, logopeda,

podsyła dla Was zestaw ćwiczeń do wykonywania w domu

z dziećmi, aby rozwijać ich aparat mowy.

Przy okazji przesyła dla dzieci serdeczne pozdrowienia

i gorące słowa zachęty do ćwiczeń!

 

 

 

 

WESOŁYCH ŚWIĄT

 

 

baranek

 

 

 

Spokojnych dni, radości z bycia razem.

Choć wyjątkowe to Święta tym razem,

To niech moc Wielkiej Nocy napełni serca Wasze

I da siłę na dalsze dni.

Życzę Państwu i kochanym Dzieciom pięknych, zdrowych i radosnych Świąt!

 

Wioleta Matyjewicz 

 

 

 

 

 

 

 

 Ćwiczenia logopedyczne od pani Ewy umieszczone są w zakładce

"pliki do pobrania"

 

Nowe ćwiczenia logopedyczne od pani Ewy w zakładce pliki do pobrania :-)

Artykuły

Tydzień rodzinny

Drodzy Rodzice, Drogie Dzieci

Zaczynamy dzisiaj nową tematykę dotyczącą rodziny i związanych z nią osób.

CELE OGÓLNE:

-        dostrzeganie roli taty i mamy w życiu dziecka; swobodne posługiwanie się pojęciami jakościowymi w rozmowie – dostrzeganie przeciwieństw;

-        rozwijanie mowy poprzez swobodne wypowiadanie się na temat swoich rodziców;

-        podawanie nazw członków rodziny; zauważanie fizycznych podobieństw;

-        ukazanie codziennych obowiązków domowych; zachęcanie do pomagania rodzicom w codziennych obowiązkach;

-        wdrażanie do zgodnej zabawy podczas wspólnych działań; zachęcania do kreatywności poprzez interpretację utworów muzycznych i literackich.

 1.    Rozwijamy sprawność fizyczną

Ćwiczenia poranne na cały tydzień (wykonuj je w podanej kolejności): 

 https://www.youtube.com/watch?v=dvSAoxWiVT4 (przywitajmy się wesoło)

https://www.youtube.com/watch?v=pJj1EVg8S_4 (tak – nie)

https://www.youtube.com/watch?v=4S9HVyB5G1Q (rączki klaszczą)

https://www.youtube.com/watch?v=Q3tOW06wTBU (dzieci lubią gimnastykę)

 2.    Słuchanie opowiadania R. Piątkowskiej pt: ,,Zapach mamy"

https://vod.tvp.pl/video/czytanie-przed-spaniem,zapach-mamy,38993053

 Rozmowa na temat opowiadania. Przykładowe pytania: 

  • Z czym kojarzy się Tomkowi mama?
  • Co zrobił Tomek z perfumami mamy?
  •  Co robił Tomek przed snem, kiedy nie było mamy?
  •  Co się śniło Tomkowi?
  • Co dostał Tomek od mamy?

 W tym momencie możecie Państwo porozmawiać z dziećmi o Waszej rodzinie. Sprawdzić czy wiedzą gdzie pracujecie, na czym polega Wasza praca, co robicie w domu, jak się czują, gdy nie ma Was w domu. Z całą pewnością dzieci wymienią dużo obowiązków, jakie macie Państwo w domu. Czy Wasze dzieci mają obowiązki? Jeśli nie, to może czas je wyznaczyć

3.    Nauka piosenki pt: ,,Dla Ciebie Mamo’’

https://chomikuj.pl/Ewucka/Muzyka+dla+przedszkolaka/Dla+mamy/25+Dla+ciebie+mamo,286800673.mp3(audio)

Dla ciebie kwiaty kwitnące na łące,
dla ciebie wieje ciepły wiatr,
dla ciebie niebo jest tak błękitne,
dla ciebie śmieje się cały świat.

Ref. La, la, la, la, la,

Dla ciebie świeci złociste słońce,
dla ciebie gwiazdy nocą lśnią,
dla ciebie ptaki śpiewają wiosną,
dla ciebie śmieje się cały świat.

Ref. La, la, la, la, la,

 4.    Zabawa matematyczna „W kuchni”

            Zachęcam Was do  wspólnego gotowania zupy lub zrobienie sałatki. Wcześniej, razem policzcie ile warzyw, danego rodzaju będziecie potrzebować. Nie zapomnijcie założyć fartuszków – to doda zabawie powagi! Poproście dziecko by umyło np. 3 ziemniaki, 1 marchewkę, 3 cebule, 4 pomidory, 2 ogórki itp. Policzcie razem z dzieckiem, ile fasolek daliście do zupy. Kiedy zupa się ugotuje, nie zapomnijcie razem przypomnieć sobie co i w jakiej kolejności kładliście do garnka/salaterki. Nakrywając do stołu mówcie, ile talerzyków, łyżek i noży kładziecie Nie zapominajcie podziękować dziecku za pomoc!

 5.    ,,Jaki kształt?” – dostrzeganie przeciwieństw (różnych kształtów), doskonalenie koordynacji wzrokowo-ruchowej. Do jednaj miski Rodzic wsypuje białą fasolę i ziarna kukurydzy, dziecko wybiera tylko ziarna kukurydzy i przelicza je odkładając do drugiej pustej miski.

 6.    Praca plastyczna ,,Moja rodzina"

            Proszę o przygotowanie dzieciom kół z kolorowego papieru  - dzieci wybierają ich tyle, ile osób liczy ich rodzina i naklejają na kartonie - zwracając uwagę na wzrost poszczególnych osób. Na kołach rysują elementy twarzy, a następnie dorysowują resztę ciała. Na koniec przyklejają włosy z resztek włóczki w odpowiednich kolorach.

 7.    Kolejną propozycją jest wykonanie portretów mamy i taty na nadmuchanych balonach.

 ,,Życzenia dla mamy’’

Mamo dam ci dziś piękny kwiatek
i wstążkę na dodatek.
Dam ci zloty pierścionek,
na górce mały domek,
ogródek malowany,
ławkę pod wielkim kasztanem.
Dam ci słonce nad domem,
słońce - złotą koronę.
I dam ci księżyc, wiesz?
I jeszcze... co tylko chcesz.
Bo jestem bardzo bogaty,
dostałem kredki od taty.

 

mama

 

oprac. Wioletta Matyjewicz

 

 

Czytaj więcej o: Tydzień rodzinny

Propozycje na tydzień 18.V – 22.V 2020 r.

Czytaj więcej o: Propozycje na tydzień 18.V – 22.V 2020 r.

Propozycja zabaw na tydzień 11.05 – 15.05.2020 r.

Kochany Rodzicu!

 

Wykorzystaj pobyt dziecka w domu na rozmowy z nim na różnorodne tematy. W ten sposób będziesz wzbogacał słownictwo swojego dziecka. Znajdź czas na czytanie dzieciom i z dziećmi. Zaproponuj dziecku gry planszowe czy zabawy i gry zręcznościowe. Dziecko w domu powinno, tak jak w przedszkolu, bawić się samodzielnie swoimi zabawkami, konstruować, układać, sprzątać, czuć się bezpiecznie, swobodne w swej aktywności. Powinno także ruszać się i wykonywać wiele prostych ćwiczeń gimnastycznych.   

 

Propozycja zabaw na tydzień 11.05 – 15.05.2020 r.

 

1. Zapraszam do zabawy pt.: Alternatywne pudełko.  Zachęca ona dzieci do zajęcia się czymś innym niż tylko telewizor, komputer czy tablet. Znajdźcie pudełko i pomalujcie je mocnymi, jaskrawymi kolorami. Wielkimi literami napiszcie na froncie: "ALTERNATYWNE PUDEŁKO". Do środka włóżcie atrakcyjne zabawki, np.: klocki Lego, ciastolinę, puzzle, gry planszowe, itp. Dołóżcie kilka rzeczy nadających się dla dorosłych na wypadek, gdyby wasze dziecko zapałało chęcią ujrzenia Was przy innym przyjemnym zajęciu, nie przy oglądaniu telewizji. Alternatywne pudełko umieśćcie na obok telewizora lub komputera, aby łatwiej przekonać swoją pociechę, że mogłaby raczej uruchomić własną wyobraźnię zamiast urządzenia elektroniczne. Od czasu do czasu dokładajcie kilka nowych przedmiotów, aby pudełko było atrakcyjne.  Powróćmy do prostoty!

2. Często rozglądamy się za czymś, co mogłoby pobudzić wyobraźnię naszych dzieci i zachęcić je do samodzielnego rozwiązania problemu, bez wskazówek z naszej strony. Jeżeli bawią się np. na podwórku i znajdą coś dziwnego, mogą przyjść do nas i zapytać, co to jest. Zanim pospieszymy z odpowiedzią, zapytajmy, co same o tym sądzą. Nakłaniamy je, aby rozważyły wszelkie możliwości, zachęćmy je, żeby zastanowiły się, skąd to mogło się wziąć i do czego może służyć. Rupiecie dają do myślenia. Zachęcajcie dzieci, żeby same spróbowały wymyślić odpowiedzi na własne pytania.

3.   Zabawy z wykorzystaniem maskotek, figurek, lalek, itp., mogą posłużyć nam do lepszego zrozumienia i rozmawiania z dziećmi. Jeżeli zaangażujecie się w taką zabawę, o wiele więcej nauczycie się na temat swojej pociechy w trakcie zabawy, niż w trakcie rozmowy. Dziecięce gry w udawanie są ilustracją prawdziwego życia. Odtwarzane sceny obrazują ich uczucia. Zachęcam Was Drodzy Rodzice, abyście w odpowiedniej chwili przyłączyli się do takiej zabawy. Udawajcie postać, która tematycznie będzie pasowała do zabawy. Mówcie tylko, jako odgrywana postać. A jeśli będziecie mieć wątpliwości, co do zasad gry, pytajcie raczej zabawki niż dziecko. Starajcie się dobrze wczuć w rolę, by pozwolić maluszkowi poprowadzić zabawę. Pozwala to nam wejść do Jego świata i poznać skryte myśli swego dziecka. Dodam jeszcze, że jest to technika stosowana przez terapeutów, którzy pracują z małymi dziećmi.

4.    Zabawę relaksująca pt. ,,Myjnia samochodowa’’.

-        Dziecko kładzie się na plecach z zamkniętymi oczami a rodzic trzyma je za rękę udając, że jest ona samochodem przechodzący przez myjnię.     

-       ,,płukanie”- przebiegnij lekko palcami od ramienia do czubków palców,

-       ,,mycie szczotkami”- delikatnie pomasuj całą rękę,

-       ,,mycie tekstylne”- pogładź ją miękką szmatką,

-       ,,drugie płukanie”- znowu przebiegaj palcami w górę i w dół,

-       ,,suszenie”- leciutko podmuchaj. Jest to miłe i bardzo relaksujące uczucie.                                             

Pobyt w myjni może trwać minutę, ale i dłużej. Wszystko zależy od możliwości skupienia uwagi i stopnia zainteresowania dziecka. Pamiętajmy, że maluch może nie chcieć, by go dotykano i powinniśmy to uszanować.

5. Banki mydlane.

Z pianą można bawić się w skali mikro - przygotowując miskę z wodą, w której maluch będzie mógł zanurzyć ręce, albo w skali makro - wkładając go do wanny. Do wypełnionego pianą naczynia wrzucamy kolorowe piłeczki albo plastikowe zakrętki od butelek. Zadaniem dziecka będzie odnalezienie ich i wyłowienie ręką, sitkiem, kuchenną chochelką. Zabawę w wannie można połączyć z łapaniem puszczanych przez dorosłych baniek. Tu dziecko ćwiczy spostrzegawczość, refleks, a nawet równowagę. Udanej zabawy!

 

Opracowała:

Wioletta Matyjewicz

Czytaj więcej o: Propozycja zabaw na tydzień 11.05 – 15.05.2020 r.

,,Wspólna zabawa z mieszkańcami łąki’’.

Dzień dobry! Witam Wszystkich.

 

W tym tygodniu proponuję i zachęcam dzieci  do ,,wspólnej zabawy z mieszkańcami łąki’’. To propozycje zabaw i ćwiczeń, które maja na celu:

-        wzbogacenie wiedzy o zwierzętach żyjących na łące,

-        rozwijanie umiejętności wypowiadania się na określony temat,

-        rozwijanie sprawności manualnych.

-        rozwijanie koncentracji uwagi,

  •  1.    Oglądanie zdjęć, książek z obrazkami łąki i jej mieszkańców.

Zdjęcia, książki związane tematycznie z łąką. Zachęcam do wspólnego oglądania zdjęć przedstawiających  łąkę i jej mieszkańców. Rodzic czyta teksty związa­ne z tematem. Dziecko nazywa mieszkańców łąki

 

  •  2.    Ćwiczenia logopedyczne usprawniające narządy mowy – język, wargi, żuchwę.

Do tej zabawy potrzebne będzie lusterko. Dziecko podczas wykonywania ćwiczeń patrzy w lusterko.

 
Bocian i żaba – dzieci naśladują dziób bociana, ściągając wargi mocno do przodu, otwierają je i zamykają, a następnie rozciągają szeroko wargi jak żaba, która jest zadowolona, że schowała się przed bocianem.
Biedronka ma dużo kropek – dzieci rysują czubkiem języka kropki na podniebieniu, przy szeroko otwartych ustach, unosząc język do góry.
Kret – tak jak kret wychodzi ze swego podziemnego domku, tak dzieci unoszą język do góry, w stronę nosa, a potem znów chowają za górnymi zębami.
Pszczoła – dzieci naśladują bzyczenie pszczoły: bzzz, bzzz, bzzz.
Motyl – jak motyl porusza skrzydłami, tak dzieci poruszają naprzemiennie językiem od jednego do drugiego kącika ust.
Konik polny – tak jak konik polny skacze w górę i w dół, tak dzieci otwierają szeroko usta i językiem skaczą za górne zęby i za dolne zęby. W tym ćwiczeniu język nie wychodzi przed zęby.

 

  •  3.    Ćwiczenia relaksacyjne z wykorzystaniem muzyki.

Słuchanie nagrania odgłosów łąki w pozycji leżącej połączone z ćwiczeniami oddechowymi (wzmacnianie oddychania przeponą z jednoczesnym unoszeniem poduszki/maskotki umieszczonej na brzuchu dziecka).
Zachęcanie dziecka do wizualizacji wielozmysłowej:

  • wyobraź sobie łąkę (wrażenia wzrokowe – Co widzisz?)
  • wyobraź sobie jej zapach – (wrażenia węchowe – Jak pachnie? Z czym kojarzy Ci się ten zapach?)
  • wyobraź sobie co słyszysz na łące (wrażenia słuchowe – Co słyszysz? Czy potrafisz rozpoznać, kto/co wydaje taki dźwięk? np. owady).

         https://www.youtube.com/watch?v=jNN_5qJZtJw

 

  •  4.    Kto mieszka na łące?"- rozwijanie twórczego myślenia poprzez stosowanie różnorodnych sposobów rozwiązywania zadań. 

W czerwonych butach po łące chodzę
Czasem przystanę na jednej nodze
Łypnę okiem, przekrzywię głowę
Czy już śniadanie dla mnie gotowe? (bocian)

 Tu cytrynek, tam paź królowej
Wszędzie piękne, kolorowe
Lekko unoszą się nad łąką
Gdy tylko zaświeci słonko (motyl)

Skaczą po łące, pływają w wodzie.
Z bocianem żyją w ciągłej niezgodzie. (żaba)

W kropki mam spódnicę,
chętnie zjadam mszyce. (biedronka)

Ma żółte i czarne paseczki, lata nad łąką i głośno bzyczy kiedy grzeje słonko. (pszczoła)

Dźwigam dom na grzbiecie, mam malutkie rogi  chodzę bardzo wolno, czasem w poprzek drogi (ślimak)

 

  •  5.    Zabawy taneczne przy piosence ,,Jesteśmy żaby ...”

https://www.youtube.com/watch?v=ulPGOlKOWM0

Proszę włączyć dziecku piosenkę i odtworzyć ze strony internetowej (link podaję), wówczas zobaczycie jak przedszkolak reaguje na znaną melodię i wykonuje animację ruchową do słów piosenki. Zabawa bardzo lubiana w przedszkolu. Proszę bawić się razem z dzieckiem.

 

  •  6.    Cztery żabki – wierszyk z pokazywaniem

W stawie żyją cztery żabki.
Każda ma po cztery łapki.
Nie za duże, nie za małe,
Do skakania doskonałe!

1)    Dzieci wykonują czynności ilustrujące poszczególne wersy:
Wysuwają kolejno cztery palce jednej dłoni, zaczynając od palca wskazującego;

2)    i 3) Poruszają czterema palcami obu dłoni, bez kciuków;

4)    Opierają po cztery palce obu dłoni na podłodze i naśladują nimi żabie skoki.

 

  •  7.    Praca plastyczna „Żabia rodzinka”.

Wykonanie żabki z rolki po papierze toaletowym wcześniej pomalowanym przez dziecko na kolor zielony. Wycinanie (pomagają rodzice) głowy, brzuszka, łapek i naklejanie na rolce( wg pomysłu dziecka) 

 

Opracowała: Wioletta Matyjewicz

 

Czytaj więcej o: ,,Wspólna zabawa z mieszkańcami łąki’’.

Temat tygodnia: Dbamy o naszą Ziemię – szanujemy wodę.

Witam Was serdecznie!

 

Drodzy Rodzice dziękuję za przesyłanie do mnie informacji i zdjęć z zajęć, zabaw, które realizujecie w domu. Jeśli chcecie, możecie podzielić się ze wszystkimi swoimi pracami plastycznymi, przesyłając  zdjęcia na adresy mailowe, które podałam.

Mimo dalszego zawieszenia zajęć w przedszkolu edukacja dzieci trwa nadal.

Drodzy Państwo darzę Was ogromnym zaufaniem i wiem, że doskonale potraficie bawić się ze swoimi dziećmi. Postaram się nadal pomagać Państwu w tym trudnym dla wszystkich okresie, inspirować i podpowiadać pomysły na sposoby wspólnego spędzania czasu.

 

Temat tygodnia: Dbamy o naszą Ziemię – szanujemy wodę.

Cele:

-          Wzbogacanie wiedzy o przyrodzie; sposobach ochrony przyrody.

-          Wyrabianie nawyku oszczędzania wody; kształtowanie świadomości ekologicznej.

-          Poznanie niektórych właściwości wody.

-          Rozwijanie twórczego myślenia, spostrzegawczości wzrokowej i sprawności rąk.

 

  1. Zagadka słowna

          Służy do picia

          Służy do mycia

          Bez niej na ziemi nie byłoby życia.  (woda).

 

         2. Słuchanie nagrania. Rozpoznawanie i nazywanie dźwięków wydawanych przez wodę.

https://www.youtube.com/watch?v=oUgNe1fts-0

        3.Rozmowa z dziećmi na temat ,,co by było gdyby na świecie nie było wody?’’

        4. Bajka edukacyjna 

 https://www.youtube.com/watch?v=p0Nr-A7ElxQ

        5. Rozmowa z dziećmi na temat obejrzanej bajki.

-          Komu do życia potrzebna jest woda?

-          Jak możemy oszczędzać wodę?

       6. Zabawa ruchowa połączona z ćwiczeniami dźwiękonaśladowczymi: "Schowaj się przed deszczem".

,,Słońce świeci - marsz przy dowolnej muzyce. Na przerwę w muzyce, oznaczającą deszcz dzieci chowają się w „domkach” (poduszka, sznurek od szlafroka, pasek od spodni).Siedząc obserwują deszcz: siad skrzyżny i naśladowanie odgłosów deszczu za oknem

,,Kap, kap, kap’’ – pukanie rozłożonymi dłońmi o uda.

,,Szu, szu, szu’’ – pocieranie dłonią o dłoń

,,Chlup, chlup, chlup’’ – klaskanie dłońmi nad głową (jak najwyżej).

(Rodzice z dziećmi mogą wziąć udział w zabawie wspólnie. Zabawę można powtarzać kilka razy, aby zapamiętać gesty i odgłosy).

       7. Zabawy badawcze z wodą – eksperymenty.

,,Co tonie, a co pływa?’’. Wrzuć kolejno do naczynia z wodą przedmioty różnej wielkości, wykonane z różnych materiałów (łyżeczkę, drewniany klocek, piórko, korek, monetę, klucz), obserwuj, które toną a które nie? Uproszczony wniosek - toną przedmioty ciężkie, zaś lekkie nie.

,,Co znika w wodzie?’’. Wsyp lub wlej do oddzielnych naczyń z wodą różne substancje (np.: sól, cukier, pieprz, kakao, olej, płyn do mycia naczyń), które z tych substancji rozpuszczają się w wodzie, a które nie?

"Wodo, jaka jesteś?" - poznanie niektórych właściwości wody w działaniu na podstawie zabaw swobodnych z wodą i poprzedniego doświadczenia.  Stwierdzenie iż woda: przelewa się, można w niej płynąć, jest przezroczysta, można ją pić, wylewa się, jest mokra, można w niej prać, itd.

Dzieci uwielbiają wodę. Obecnie nie możemy im zaproponować plażę z jeziorem czy nawet basen na podwórku, ale taką prostą zabawę z wodą przygotujcie nawet w domu czy na słonecznym balkonie. Dzieci będą miały mnóstwo radości, a przy okazji poćwiczą skupienie i koordynację ruchową (dłonie).

Będziecie potrzebować dwie miski, łyżkę cedzakową i/lub szczypce do sałaty oraz dużo drobnych przedmiotów – najwięcej znajdziecie pewnie w kuchni i pokoju dziecięcym. Najlepsze będą takie, które łatwo wysuszyć. (mogą się też przydać kalosze z gumową podeszwą, żeby dziecko się nie poślizgnęło czy nie zamoczyło stóp).

Nalewamy wodę, wrzucamy kolorowe „rybki” i łowimy! Gdy wszystko już wyłowione, zaczynamy zabawę od początku. Rodzeństwu można zorganizować konkurs na ilość wyłowionych przedmiotów w danym czasie.

 

Opracowała:  Wioletta Matyjewicz

Czytaj więcej o: Temat tygodnia: Dbamy o naszą Ziemię – szanujemy wodę.