59-700 Boleslawiec

Tel: (075) 612 13 01

Miejskie Przedszkole Publiczne nr 1 w Bolesławcu

godło
Jesteś tutaj: Start / Grupy / Grupa III

Grupa III

W tej zakładce znajdą Państwo podpowiedzi od pani Brydzi i pani Ali na wspólne zabawy z pięciolatkami.

 

 

 

Szanowni Rodzice czas, w którym jesteśmy, jest niezwykle trudny dla was, waszych dzieci oraz dla nas. Nie chcemy obciążać was dodatkowymi obowiązkami, dlatego będziemy tu zamieszczać jedynie inspirujące formy edukacji. Pamiętajmy, że najlepszą formą przyswajania wiedzy przez wasze dzieci jest zabawa.  

Na początku miesiąca w naszej sali zbudowaliśmy dom z kartonu uczyliśmy się współpracy w grupie i szanowania decyzji innych kolegów. Rozmawialiśmy o relacjach rodzinnych i o tym, jak pielęgnować więzi rodzinne. Pierwszym waszym zadaniem będzie wykonanie telefonu do kochanych dziadków. Pokażecie im, że są dla was niezwykle ważni i pamiętacie o nich na każdym kroku  (gwarantuję wam, że będą bardzo szczęśliwi).

 

 

 

 

Drodzy Rodzice Alanka, Michałka i Marcelka -

w  zakładce "pliki do pobrania" pani Ewa, logopeda,

podsyła dla Was zestaw ćwiczeń do wykonywania

w domu z dziećmi, aby rozwijać ich aparat mowy.

Przy okazji przesyła dla dzieci serdeczne pozdrowienia

i gorące słowa zachęty do ćwiczeń!

 

 

Kolejną propozycję ćwiczeń od pani Ewy, logopedy, można znaleźć tu: https://view.genial.ly/5e89004559ee3c0df4147ba2/vertical-infographic-timeline-rozwijanie-mowy-dziecka 

 

 

Artykuły

Ruch tu wielki, dżwięków moc, z traw na łące miękki koc

Krąg tematyczny: Ruch tu wielki, dżwięków moc, z traw na łące miękki koc.

Zamierzenia wychowawczo - dydaktyczne:

- Rozwijanie zainteresowań przyrodniczych przez poznanie ekosystemu łąki oraz jej mieszkańców

- Doskonalenie umiejętności spostrzegania cech zewnętrznych i formułowania ustnej charakterystyki

- Rozwijanie wrażliwości słuchowej

- Rozwijanie zdolności do przeprowadzania analizy i syntezy słuchowej

- Rozwijanie mowy przez ćwiczenia oddechowe

- Rozwijanie wyobrażni i koordynacji wzrokowo- ruchowej w zabawach plastycznych i konstrukcyjnych

 

1. Wyprawa na łąkę - działania badawcze, obserwacja łaki z wykorzystaniem szkieł powiększających, zbieranie ziół i traw do domowego zielnika.

2. Nasz zielnik - przygotowanie roślin do zasuszenia

3. Łąka- praca plastyczna , wspólne tworzenie panoramy łąki, rysowanie pastelami na długim kawałku tapety

4. Kto odgadnie?- rozwiązywanie zagadek o zwierzętach żyjących na łące, układanie własnych zagadek

5. Co wiemy o mrówkach?- burza mózgów, wyszukiwanie wspólnie ilustracji w dostepnych żródłach

6. Mrowisko - budowanie domu dla mrówek ze zgromadzonych materiałów przyrodniczych

7. Gdzie biedronka kropki zgubiła?- zabawa typu " ciepło - zimno"

8. Pożyteczne biedronki- z rodzicem oglądanie filmu przyrodniczego o owadach żyjących na łące lub zdjęć biedronek w książkach i czasopismach

9. Biedronka - praca konstrukcyjna ( potrzebne będą: czerwona farba , pędzelki , łupiny orzecha włoskiego , plastelina)

 

oprac. Brygida Wojtyra

Czytaj więcej o: Ruch tu wielki, dżwięków moc, z traw na łące miękki koc

,,Na zielonej łące”

,,Na zielonej łące”

Witajcie kochani, to już kolejny miesiąc naszych internetowych spotkań. Jak już zapewne wiecie, mamy nowy, kolejny miesiąc - maj. W tym pięknym miesiącu kiedy to cała przyroda rozwija się w zaskakującym tempie zapraszam was na spacer na łąkę w celu poznania wybranych środowisk przyrodniczych (życie na łące). Poznamy wygląd ślimaka oraz wybranych owadów: pszczół, mrówek i ich pożyteczności dla przyrody i ludzi. Podczas wyprawy na łąkę lub przydomowych ogródków postarajcie się zaobserwować rośliny i zwierzęta (możecie to zrobić przy pomocy lupy jeśli macie). Pamiętajcie nie niszczcie roślin i nie dokuczajcie zwierzętom. Wysłuchajcie także wiersza  Iwony Salach ,,Łąka ”

 

"Łąka tylu ma mieszkańców

zwierząt, roślin kolorowych.

Tu motylek, a tam pszczółka

tutaj kwiatek – o różowy.

Z kopca wyszedł krecik mały

obok niego idzie mrówka.

Na rumianku w krasnej sukni

przycupnęła boża krówka

Nad tą łąką kolorową

bal wydały dziś motyle.

Zapraszają wszystkie dzieci

więc zatańczmy z nimi chwilę." 

 

 

Pozostając w świecie kwiatów, mam dla was jeszcze do wysłuchania   opowiadanie   „O żółtym tulipanie” - M. Różyckiej

 

W ciemnym domku pod ziemią mieszkał mały Tulipanek. Maleńki Tulipan, jak wszystkie małe dzieci, spał całymi dniami. Wokoło było bowiem bardzo cicho i ciemno. Pewnego dnia obudziło go lekkie pukanie do drzwi.

- Kto tam? – zapytał obudzony ze snu Tulipanek.

- To ja. Deszczyk. Chcę wejść do ciebie. Nie bój się maleńki. Otwórz.

- Nie, nie chcę. Nie otworzę. – powiedział Tulipanek i odwróciwszy się na drugą stronę, znów smacznie zasnął. Po chwili mały Tulipanek znów usłyszał pukanie.

- Puk! Puk! Puk!

- Kto tam?

- To ja. Deszcz. Pozwól mi wejść do swego domku.

- Nie, nie chcę, abyś mnie zamoczył. Pozwól mi spać spokojnie.

Po pewnym czasie Tulipanek usłyszał znów pukanie i cieniutki, miły głosik wyszeptał:

- Tulipanku, puść mnie!

- Ktoś ty?

- Promyk słoneczny – odpowiedział cieniutki głosik.

- O, nie potrzebuję cię. Idź sobie.

Ale promyk słoneczny nie chciał odejść. Po chwili zajrzał do domu tulipanowego przez dziurkę od klucza i zapukał.

- Kto tam puka? –zapytał zżółkły ze złości Tulipanek.

- To my Deszcz i Słońce. My chcemy wejść do ciebie!

Wtedy Tulipanek pomyślał:

„Ha, muszę jednak otworzyć, bo dwojgu nie dam rady”. I otworzył.

Wtedy Deszcz i Promyk wpadli do domu tulipanowego. Deszcz chwycił przestraszonego Tulipanka za jedną rękę, Promyk słońca za drugą i unieśli go wysoko, aż pod sam sufit. Mały żółty Tulipanek uderzył główką o sufit swego domku i przebił go ... I, o dziwo znalazł się w śród pięknego ogrodu, na zielonej trawce. Była wczesna wiosna. Promyki Słońca padały na żółtą główkę Tulipanka.

A rano przyszły dzieci i zawołały:

- Patrzcie! Pierwszy żółty tulipan zakwitł dzisiaj z rana!

- Teraz już na pewno będzie wiosna!

 

Pamiętajcie to zadanie jest na cały tydzień. Jednego dnia wybierzcie się na spacer, innego dnia wysłuchajcie opowiadania, a na koniec zachęcam do stworzenia obrazów wiosennej łąki. Technika prac dowolna a zdjęcia waszych prac są bardzo mile widziane.

Udanej wyprawy mali przyrodnicy 

 

 oprac. Alicja Bender

Czytaj więcej o: ,,Na zielonej łące”

Krąg tematyczny: Ktoś nam niebo pomalował. Witaj, tęczo kolorowa!

Krąg tematyczny: Ktoś nam niebo pomalował. Witaj, tęczo kolorowa!

 

Zamierzenia wychowawczo - dydaktyczne:

- zachęcanie dziecka do twórczej ekspresji plastycznej i swobodnego eksperymentowania z kolorami , plamą i linią oraz do wykorzystywania różnych technik plastycznych

-poznanie zjawisk atmosferycznych charakterystycznych dla wiosny

- wspieranie dzieci w budowaniu poczucia własnej wartości

 

W czasie deszczu dzieci się nudzą"- rozmowa o spędzaniu czasu w deszczowe dni, budowanie u dziecka poczucia własnej wartości przez akceptację jego wypowiedzi.

Zabawa dydaktyczna " Czy wiesz, jak się ubrać?" ( dziecko dobiera odpowiedni ubiór do pogody).

" Pogoda" - nazywanie zjawisk atmosferycznych i określanie pogody ( dziecko określa pogodę i rysuje ikony , które ją symbolizują np . słoneczko , chmurka z kropelkami deszczu itd.).

" Deszcz jest muzyką" - swobodna twórczość plastyczna inspirowana muzyką ( dz. maluje to , co kojarzy mu się ze słuchaną muzyką, rozróżnia dżwięki ciche i głośne).

" Uwaga ! Pada deszcz"- zabawa ruchowa połączona z ćwiczeniami ortofonicznymi ( dz. naśladuje odgłosy deszczu , burzy , silnego wiatru).

" Burza" - praca plastyczna techniką kolażu ( dz. umiejętnie wykorzystuje różne materiały w pracy plastycznej np. kartony , folia w różnych kolorach, tektura falista, kawałki tkanin, flamastry ,klej , nożyczki , gazety itd.)

W pracowni malarza" - zabawa w malarzy, mieszanie kolorów , uzyskiwanie i nazywanie nowych barw.

 

 

oprac. Brygida Wojtyra

Czytaj więcej o: Krąg tematyczny: Ktoś nam niebo pomalował. Witaj, tęczo kolorowa!

Krąg tematyczny: Stop! Zabraniam! Zakazuję! Śmieci w worki się pakuje!

Krąg tematyczny: Stop! Zabraniam! Zakazuję! Śmieci w worki się pakuje!

 

 

Zamierzenia wychowawczo- dydaktyczne: 

- Kształtowanie u dzieci przekonania  o konieczności poszanowania przyrody i obowiązku dbania o nią

- Zapoznanie z przyczynami zanieczyszczenia  środowiska naturalnego (wody, gleby, powietrza)

- Zachęcanie do czynnego udziału w akcjach propagujących idee ekologiczne (np. w akcji "Sprzątania świata" poprzez sprzątanie w swoim pokoju)

- Rozwijanie umiejętności grupowania, porządkowania różnych rzeczy

- Rozwijanie umiejętności uogólniania, wnioskowania i wypowiadania się w sposób zrozumiały dla innych

- Zachęcanie dzieci do eksperymentalnego poznawania świata przyrody

- Wdrażanie do samodzielnego podziału zadań podczas pracy

  

DZIAŁANIA DZIECI 

"Góra śmieci" - burza mózgów; ustalenie co jest do wyrzucenia, a co może jeszcze się przydać (na konkretnych przykładach)

"Naprawdę duży problem" rozmowa na temat stanu najbliższego środowiska przyrodniczego (w osiedlu , w mieście, na wsi). Porządkowanie np. ogrodu lub podwórka

"Kręgle" - zabawa w ogrodzie

"Wielobarwny wiaterek" - zabawa ruchowa z ćwiczeniami oddechowymi

"Gdzie wyrzucić te śmieci?" - doskonalenie umiejętności segregowania

"Będę zdrowy"- ćwiczenia gimnastyczne ogólnorozwojowe, kształtujące zwinność, zręczność i umiejętność współdziałania w zespole

"Co to jest powietrze?" - zabawy badawcze, poznawanie właściwości powietrza podczas doświadczeń (zestaw do puszczania baniek, wiatraczki, balony, patyczek, sznurek, kartoniki z brystolu, perfumy w sprayu)

"Wiatr i liście" - zabawa ruchowo- naśladowcza

"Nad rzeką i nad jeziorem" - zabawa ruchowa orientacyjno- porządkowa, krótka rozmowa na temat warunków bezpiecznej kąpeli (folia malarska, kartoniki z symbolami: kąpiel dozwolona, zakaz kąpieli)

"Woda - wodny"- ćwiczenia słownikowe, wzbogacenie słownika

"Rzeczka" – wysłuchanie  wiersza M. Strzałkowskiej, rozmowa kierowana pytaniami rodzica. M. Srzałkowska " Rzeczka" (w:) " Ciuchcia. Miesięcznik dla grzecznych dzieci" 2000, nr 10

"Eksperymenty na mokro" -zabawy badawcze rozwijające wiedzę na temat wody (przezroczyste naczynia na wodę, sól, cukier, pieprz, kakao, piasek, olej, nafta, płyn do mycia naczyń, plastikowe łyżeczki, drewniany klocek, ołowiane kulki, ołówek, piórko, korek, filtry do kawy, wata, węgiel drzewny, żwir, próbki wody zanieczyszczone ziemią, olejem lub farbą)

"Mokre w mokrym"- praca plastyczna (kartki z bloku technicznego, farby, gąbka, pędzle)

"Kto w ziemi ma mieszkanie?" - oglądanie zdjęć lub rysunków przedstawiających zwierzęta żyjące w glebie (np. dżdżownice, krety, chrząszcze), rozwijanie zainteresowań przyrodniczych (książki lub czasopisma przyrodnicze ze zdjęciami zwierząt żyjących w glebie)

"Tajemnicza ziemia" - badanie składu i właściwości gleby (białe kartoniki, próbki ziemi: ogrodowej, zawierającej próchnicę, torf, glinę, próbki piasku rzecznego i żwiru, szklane naczynia , patyczki, lupa)

Hodowla roślin na różnych podłożach

Dżdżownica - lepienie z masy solnej (równe miary mąki i soli, farby, woda)

"Jestem zwinny jak jaszczurka"- ćwiczenia gimnastyczne ogólnorozwojowe, kształtujące zręczność, zwinność i skoczność

W miarę możliwości pobyt na świeżym powietrzu połączony z obserwacją środowiska naturalnego z wykorzystaniem lupy

Kto trafi?"- zabawy w rzucaniu do celu

"Szkło, plastik czy metal?" -zabawa dydaktyczna, segregowanie przedmiotów przeznaczonych do wyrzucenia, tworzenie zbiorów, porównywanie ich liczebności

"Ciekawostki z okolic śmietnika"- zmniejszenie objętości śmieci

"Czysty świat- zdrowy świat" - wykonanie plakatu o tematyce ekologicznej techniką kolażu (duże kartony, flamastry, skrawki tkanin, klej, papierki po cukierkach, sznurki)

Zabawy w ogrodzie - biegi, skoki, rzuty piłkami do celu

 

oprac. Brygida Wojtyra

 
Czytaj więcej o: Krąg tematyczny: Stop! Zabraniam! Zakazuję! Śmieci w worki się pakuje!

Wielkanocne to pisanki, wyklejanki, malowanki.

Wielkanocne to pisanki, wyklejanki, malowanki.
 
Drogie przedszkolaki wielkimi krokami zbliżają się do nas święta, zatem jest to doskonały czas na porządki. Tym razem pomożecie rodzicom uporządkować mieszkania, a w szczególności wasze pokoje. W tym celu wybierzcie rzeczy i narzędzia potrzebne do sprzątania (np. wilgotne ściereczki, szczotki i szufelki, odkurzacz). Pamiętajcie, że usuwanie kurzu jest koniecznym elementem sprzątania, a czyste pomieszczenia korzystnie wpływają na nasze zdrowie i samopoczucie. Po sprzątaniu ułóżcie zabawki na półkach. A Wy, drodzy Rodzice, podczas segregacji zabawek zachęcajcie dzieci do jak najczęstszego przeliczania ich.
Zadawajcie im pytania: "ile będziesz miała lalek, jeśli oddasz 2 młodszej koleżance? Ile masz samochodów w pokoju? Ile z nich jest sprawnych? Ile zostało po odłożeniu zepsutych?"
Pamiętajcie, że najlepszą formą nauki jest zabawa.
Podczas wykonywania tych czynności, zachęcajcie dzieci do dyskusji na temat zbliżających się świąt i związanych z nimi obyczajów. Rodzice, motywujcie dzieci do wypowiadania się i zadawania wam pytań:
"Jak nazywają się nadchodzące święta? Jakie zwyczaje związane są ze świętami wielkanocnymi? W jaki sposób święta wielkanocne obchodzone są w waszych domach? Dlaczego w tym roku ich forma będzie nieco inna?"
Wyjaśnijcie dzieciom znaczenie tradycji i obrzędów towarzyszącym świętom wielkanocnym.
Do poduszki przeczytajcie dzieciom wiersz J. Święcickiej pt. ,,Wesoły zając”.
 
Pewien wesoły zając
nazywał się Robert Skok.
Przy różnych zajęczych zajęciach
skakał na wprost i w bok.
Poszedł do domu Kury
z farbą i pędzlem burym.
Chciał mieć pisanki na święta,
a pomalował pisklęta.
Kury akurat nie było,
tak się szczęśliwie złożyło.
Wyniósł więc jajka na łąkę,
malował pod niebem i słonkiem.
Ledwo skończył malowanie,
rozległo się pukanie.
Co to za harmider taki?
Wykluwają się kurczaki:
pierwszy z czerwoną kokard,
drugi z zieloną falbanką,
trzeci fioletowy,
czwarty cały różowy,
piaty żółty, o dziwo,
szósty- szóstego nie było.
Nastało wielkie gdakanie.
Wtem deszczyk spadł niespodzianie.
Wiosenny deszczyk, kapuśniaczek.
I żółty był każdy kurczaczek.
 
 
A teraz zadanie dla was! Z dowolnych materiałów w domu (kolorowy papier, plastelina, farby) stwórzcie dowolnego kurczaka. Niech fantazja was poniesie. Czekamy na  efekty waszej pracy  (prosimy Państwa o przesyłanie nam zdjęć prac waszych dzieci).
Zachęcamy dzieci również do nauki – poznajemy literę "w". Zapoznajcie dzieci z obrazem graficznym litery "w". Wspólnie z dziećmi podzielcie wyrazy na sylaby i głoski (Wielkanoc, wyspa, wilk, wata).
Czytaj więcej o: Wielkanocne to pisanki, wyklejanki, malowanki.

Pliki do pobrania