59-700 Boleslawiec

ul. Jana Pawła II 50 d

Tel: (075) 612 13 01

 

Miejskie Przedszkole Publiczne nr 1 w Bolesławcu

godło
Jesteś tutaj: Start / Grupy / Grupa III

Grupa III

W tej zakładce znajdą Państwo podpowiedzi od pani Brydzi i pani Ali na wspólne zabawy z pięciolatkami.

 

 

 

Szanowni Rodzice czas, w którym jesteśmy, jest niezwykle trudny dla was, waszych dzieci oraz dla nas. Nie chcemy obciążać was dodatkowymi obowiązkami, dlatego będziemy tu zamieszczać jedynie inspirujące formy edukacji. Pamiętajmy, że najlepszą formą przyswajania wiedzy przez wasze dzieci jest zabawa.  

Na początku miesiąca w naszej sali zbudowaliśmy dom z kartonu uczyliśmy się współpracy w grupie i szanowania decyzji innych kolegów. Rozmawialiśmy o relacjach rodzinnych i o tym, jak pielęgnować więzi rodzinne. Pierwszym waszym zadaniem będzie wykonanie telefonu do kochanych dziadków. Pokażecie im, że są dla was niezwykle ważni i pamiętacie o nich na każdym kroku  (gwarantuję wam, że będą bardzo szczęśliwi).

 

 

 

 

Drodzy Rodzice Alanka, Michałka i Marcelka -

w  zakładce "pliki do pobrania" pani Ewa, logopeda,

podsyła dla Was zestaw ćwiczeń do wykonywania

w domu z dziećmi, aby rozwijać ich aparat mowy.

Przy okazji przesyła dla dzieci serdeczne pozdrowienia

i gorące słowa zachęty do ćwiczeń!

 

 

Kolejną propozycję ćwiczeń od pani Ewy, logopedy, można znaleźć tu: https://view.genial.ly/5e89004559ee3c0df4147ba2/vertical-infographic-timeline-rozwijanie-mowy-dziecka 

 

 

Artykuły

Wybrać zawód - trudna sprawa, dla nas to jeszcze zabawa

Krąg tematyczny: Wybrać zawód - trudna sprawa, dla nas to jeszcze zabawa.

 

Zamierzenia wychowawczo- dydaktyczne:

Zapoznanie dzieci ze specyfiką wybranych zawodów z najbliższego otoczenia

Wdrażanie do przewidywania dobrych i złych skutków sytuacji życiowych oraz uświadomieniw konsekwencji wynikających z różnych zachowań

Rozwijanie chęci służenia innym  i niesienia pomocy.

 

 

Kim będę?

"Zawody naszych rodziców"- swobodne wypowiedzi dzieci, rysowanie portretów rodziców

" Różne zawody"- oglądanie ilustracji np. w gazetach, odgadywanie nazw zawodów wykonywanych przez osoby dorosłe

- "A jak to jest naprawdę?"- wycieczka np. do sklepu

- "Kto spieszy na ratunek?"- swobodne wypowiedzi dzieci na podstawie zdobytej wiedzy i własnych spostrzeżeń dotyczących pracy strażaka

- "Nie tylko wóz strażacki".- rozpoznawanie i nazywanie sygnałów pojazdów uprzywilejowanych, utrwalenie znajomości numerów alarmowych

- "Pojazd uprzywilejowany"- wykonanie z pudełek modeli wozów strażackich, radiowozów i karetek pogotowia.

- "Bezpieczna kąpiel"- dyskusja na temat roli ratownika wodnego i konieczności przestrzegania zasad bezpieczeństwa podczas pobytu nad wodą.

- "Kodeks bezpiecznego zachowania w różnych sytuacjach"- wspólnie z rodzicami opracowanie słownego i graficznego kodeksu.

- "Żyję bezpiecznie"- przygotowanie albumu lub książeczki o zasadach bezpiecznego zachowania.

 

oprac. Brygida Wojtyra

Czytaj więcej o: Wybrać zawód - trudna sprawa, dla nas to jeszcze zabawa
Powiększ obraz

„W krainie dzikich zwierząt”

„W krainie dzikich zwierząt” 

  • Edukacja językowo literacka:

Odszukiwanie w tekście głoski "ż"- doskonalimy umiejętność wyróżnienia i zapamiętania wspomnianej głoski. Zabawy z głoską. W jakim wyrazie można usłyszeć głoskę "ż"? Zwrócenie uwagi na pisownię (graficzny obraz wyrazu). Szukanie informacji na temat życia zwierząt w dżungli.

Wysłuchanie zaproponowanego przez nauczyciela tekstu pt. ,,W dżungli”.

 

  • Edukacja matematyczna:

Przeliczanie zwierząt wymienionych w tekście. Proste zabawy matematyczne – czym jest suma? Przeliczanie zbiorów zwierząt na miarę możliwości dziecka.

 

  • Edukacja przyrodnicza:

Jak wygląda dżungla?  Jakie zmiany zachodzą w przyrodzie w wyniku braku opadów deszczu? Próba znalezienia odpowiedzi na temat potrzeby deszczu w tropikalnym lesie.

  • Edukacja plastyczna:  

Rysujemy dzikie zwierzęta, wycinanie sylwetek zwierząt z papieru np. starych gazet. 

  • Aktywność ruchowa:

Aktywne zabawy ruchowe na świeżym powietrzu. Poruszamy się krokiem wybranych zwierząt. Jakie to zwierzę?

 

 

 

oprac. Alicja Bender

Czytaj więcej o: „W krainie dzikich zwierząt”

Ruch tu wielki, dżwięków moc, z traw na łące miękki koc

Krąg tematyczny: Ruch tu wielki, dżwięków moc, z traw na łące miękki koc.

Zamierzenia wychowawczo - dydaktyczne:

- Rozwijanie zainteresowań przyrodniczych przez poznanie ekosystemu łąki oraz jej mieszkańców

- Doskonalenie umiejętności spostrzegania cech zewnętrznych i formułowania ustnej charakterystyki

- Rozwijanie wrażliwości słuchowej

- Rozwijanie zdolności do przeprowadzania analizy i syntezy słuchowej

- Rozwijanie mowy przez ćwiczenia oddechowe

- Rozwijanie wyobrażni i koordynacji wzrokowo- ruchowej w zabawach plastycznych i konstrukcyjnych

 

1. Wyprawa na łąkę - działania badawcze, obserwacja łaki z wykorzystaniem szkieł powiększających, zbieranie ziół i traw do domowego zielnika.

2. Nasz zielnik - przygotowanie roślin do zasuszenia

3. Łąka- praca plastyczna , wspólne tworzenie panoramy łąki, rysowanie pastelami na długim kawałku tapety

4. Kto odgadnie?- rozwiązywanie zagadek o zwierzętach żyjących na łące, układanie własnych zagadek

5. Co wiemy o mrówkach?- burza mózgów, wyszukiwanie wspólnie ilustracji w dostepnych żródłach

6. Mrowisko - budowanie domu dla mrówek ze zgromadzonych materiałów przyrodniczych

7. Gdzie biedronka kropki zgubiła?- zabawa typu " ciepło - zimno"

8. Pożyteczne biedronki- z rodzicem oglądanie filmu przyrodniczego o owadach żyjących na łące lub zdjęć biedronek w książkach i czasopismach

9. Biedronka - praca konstrukcyjna ( potrzebne będą: czerwona farba , pędzelki , łupiny orzecha włoskiego , plastelina)

 

oprac. Brygida Wojtyra

Czytaj więcej o: Ruch tu wielki, dżwięków moc, z traw na łące miękki koc

,,Na zielonej łące”

,,Na zielonej łące”

Witajcie kochani, to już kolejny miesiąc naszych internetowych spotkań. Jak już zapewne wiecie, mamy nowy, kolejny miesiąc - maj. W tym pięknym miesiącu kiedy to cała przyroda rozwija się w zaskakującym tempie zapraszam was na spacer na łąkę w celu poznania wybranych środowisk przyrodniczych (życie na łące). Poznamy wygląd ślimaka oraz wybranych owadów: pszczół, mrówek i ich pożyteczności dla przyrody i ludzi. Podczas wyprawy na łąkę lub przydomowych ogródków postarajcie się zaobserwować rośliny i zwierzęta (możecie to zrobić przy pomocy lupy jeśli macie). Pamiętajcie nie niszczcie roślin i nie dokuczajcie zwierzętom. Wysłuchajcie także wiersza  Iwony Salach ,,Łąka ”

 

"Łąka tylu ma mieszkańców

zwierząt, roślin kolorowych.

Tu motylek, a tam pszczółka

tutaj kwiatek – o różowy.

Z kopca wyszedł krecik mały

obok niego idzie mrówka.

Na rumianku w krasnej sukni

przycupnęła boża krówka

Nad tą łąką kolorową

bal wydały dziś motyle.

Zapraszają wszystkie dzieci

więc zatańczmy z nimi chwilę." 

 

 

Pozostając w świecie kwiatów, mam dla was jeszcze do wysłuchania   opowiadanie   „O żółtym tulipanie” - M. Różyckiej

 

W ciemnym domku pod ziemią mieszkał mały Tulipanek. Maleńki Tulipan, jak wszystkie małe dzieci, spał całymi dniami. Wokoło było bowiem bardzo cicho i ciemno. Pewnego dnia obudziło go lekkie pukanie do drzwi.

- Kto tam? – zapytał obudzony ze snu Tulipanek.

- To ja. Deszczyk. Chcę wejść do ciebie. Nie bój się maleńki. Otwórz.

- Nie, nie chcę. Nie otworzę. – powiedział Tulipanek i odwróciwszy się na drugą stronę, znów smacznie zasnął. Po chwili mały Tulipanek znów usłyszał pukanie.

- Puk! Puk! Puk!

- Kto tam?

- To ja. Deszcz. Pozwól mi wejść do swego domku.

- Nie, nie chcę, abyś mnie zamoczył. Pozwól mi spać spokojnie.

Po pewnym czasie Tulipanek usłyszał znów pukanie i cieniutki, miły głosik wyszeptał:

- Tulipanku, puść mnie!

- Ktoś ty?

- Promyk słoneczny – odpowiedział cieniutki głosik.

- O, nie potrzebuję cię. Idź sobie.

Ale promyk słoneczny nie chciał odejść. Po chwili zajrzał do domu tulipanowego przez dziurkę od klucza i zapukał.

- Kto tam puka? –zapytał zżółkły ze złości Tulipanek.

- To my Deszcz i Słońce. My chcemy wejść do ciebie!

Wtedy Tulipanek pomyślał:

„Ha, muszę jednak otworzyć, bo dwojgu nie dam rady”. I otworzył.

Wtedy Deszcz i Promyk wpadli do domu tulipanowego. Deszcz chwycił przestraszonego Tulipanka za jedną rękę, Promyk słońca za drugą i unieśli go wysoko, aż pod sam sufit. Mały żółty Tulipanek uderzył główką o sufit swego domku i przebił go ... I, o dziwo znalazł się w śród pięknego ogrodu, na zielonej trawce. Była wczesna wiosna. Promyki Słońca padały na żółtą główkę Tulipanka.

A rano przyszły dzieci i zawołały:

- Patrzcie! Pierwszy żółty tulipan zakwitł dzisiaj z rana!

- Teraz już na pewno będzie wiosna!

 

Pamiętajcie to zadanie jest na cały tydzień. Jednego dnia wybierzcie się na spacer, innego dnia wysłuchajcie opowiadania, a na koniec zachęcam do stworzenia obrazów wiosennej łąki. Technika prac dowolna a zdjęcia waszych prac są bardzo mile widziane.

Udanej wyprawy mali przyrodnicy 

 

 oprac. Alicja Bender

Czytaj więcej o: ,,Na zielonej łące”

Krąg tematyczny: Ktoś nam niebo pomalował. Witaj, tęczo kolorowa!

Krąg tematyczny: Ktoś nam niebo pomalował. Witaj, tęczo kolorowa!

 

Zamierzenia wychowawczo - dydaktyczne:

- zachęcanie dziecka do twórczej ekspresji plastycznej i swobodnego eksperymentowania z kolorami , plamą i linią oraz do wykorzystywania różnych technik plastycznych

-poznanie zjawisk atmosferycznych charakterystycznych dla wiosny

- wspieranie dzieci w budowaniu poczucia własnej wartości

 

W czasie deszczu dzieci się nudzą"- rozmowa o spędzaniu czasu w deszczowe dni, budowanie u dziecka poczucia własnej wartości przez akceptację jego wypowiedzi.

Zabawa dydaktyczna " Czy wiesz, jak się ubrać?" ( dziecko dobiera odpowiedni ubiór do pogody).

" Pogoda" - nazywanie zjawisk atmosferycznych i określanie pogody ( dziecko określa pogodę i rysuje ikony , które ją symbolizują np . słoneczko , chmurka z kropelkami deszczu itd.).

" Deszcz jest muzyką" - swobodna twórczość plastyczna inspirowana muzyką ( dz. maluje to , co kojarzy mu się ze słuchaną muzyką, rozróżnia dżwięki ciche i głośne).

" Uwaga ! Pada deszcz"- zabawa ruchowa połączona z ćwiczeniami ortofonicznymi ( dz. naśladuje odgłosy deszczu , burzy , silnego wiatru).

" Burza" - praca plastyczna techniką kolażu ( dz. umiejętnie wykorzystuje różne materiały w pracy plastycznej np. kartony , folia w różnych kolorach, tektura falista, kawałki tkanin, flamastry ,klej , nożyczki , gazety itd.)

W pracowni malarza" - zabawa w malarzy, mieszanie kolorów , uzyskiwanie i nazywanie nowych barw.

 

 

oprac. Brygida Wojtyra

Czytaj więcej o: Krąg tematyczny: Ktoś nam niebo pomalował. Witaj, tęczo kolorowa!

Pliki do pobrania