59-700 Boleslawiec

Tel: (075) 612 13 01

Miejskie Przedszkole Publiczne nr 1 w Bolesławcu

godło
Jesteś tutaj: Start / Grupy / Grupa IV

Grupa IV

W tej zakładce znajdzie podpowiedzi pani Iwonki i pani Anetki na wspólną zabawę ze starszakami. 

 

 

Witajcie!


Ostatnio chłopcy z grupy IV przygotowywali dziewczynkom owocową sałatkę. Większości sprawiło to niezłą frajdę. Zapewne nie tylko wśród starszaków są dzieci, które lubią pomagać w kuchni. Często przygotowanie posiłków łączy w sobie "realne" zajęcia plastyczne wraz z emocjami eksperymentów :-)
Jeśli macie w domu małych mastechefów, a może marzycie, żeby takich mieć, proponuję zacząć od... świetnej lektury pani Anety Kołat z cudownymi ilustracjami pani Marii Winiarskiej pt. "Bajeczki kulinarne".
Cykl książeczek zawiera nie tylko ciekawą i zabawną historię, a także propozycje prostych przepisów kulinarnych, które mogą przygotować dzieci pod naszym czujnym okiem :-)
Pierwszą, darmową wersję bajeczki w formie pdf można pobrać na stronie bloga pani Ani, pt. "Dziecko w domu":
https://www.facebook.com/dzieckowdomu/
Może zapoczątkuje ona rozwój pasji kulinarnych? Na pewno wprowadzi wesołą atmosferę i stanie się inspiracją do wspólnych kuchennych przygód 

 

 

Zabawy ruchowe i gimnastyczne dla przedszkolaków

Kto szybciej?

ldzieci spacerują po dywanie, na umówiony sygnał, np. klaśnięcie jak najszybciej siadają na krześle, stają na jednej nodze, kładą się na brzuchu, itp.

Ćwiczenia wzmacniające gorset mięśniowy kręgosłupa

Autor: Dorota Świdurska, pedagog, fizjoterapeuta

Rodzic i dziecko lub dzieci w parach leżą na przeciwko siebie:

  • Podawanie do siebie piłki rękami (ramiona ułożone w bok, łokcie uniesione)
  • Siłowanie – obie osoby trzymają piłkę. Na sygnał każdy ciągnie piłkę do siebie licząc np. do pięciu. Wygrywa ten, kto zabierze piłkę.
  • Klaskanie – dziecko powtarza rytm, którą rodzic pokaże (przy uniesionych łokciach).
  • Dmuchanie – podawanie  do siebie piłeczki ping-pongowej dmuchając ją.

Rodzic i dziecko lub dzieci w parach leżą obok siebie

  • Rzucanie – rzucamy jak dalej oburącz woreczek (lub np. kulkę papierową). Następnie czołgamy się po woreczek.
  • Ślizganie – leżąc na podłodze (lub na kocyku) ślizgi na brzuchu (ważne, by ręce odpychały się równocześnie). Zabawę można przeprowadzić w formie zawodów rodzic – dziecko.

Rodzic i dziecko lub dzieci w parach leżą na plecach, głowami do siebie

  • Z kijkiem – chwytamy rękami za wspólny kijek (nad głową), nogi podnoszą się dotykając go stopami i wracają na podłoże.
  • Z kijkiem nr 2 – chwytamy rękami za wspólny kijek (nad głową), ciągniemy kijek do siebie (kto silniejszy)

Profilaktyka płaskostopia i ćwiczenia wzmacniające mięśnie grzbietu

Rodzic i dziecko lub dzieci w pozycji siedzącej

  • Co narysowałem? – rysujemy zakrętką butelki (trzymaną przez palce stóp) litery, cyfry, figury, zadaniem drugiej osoby jest odgadnąć co zostało zapisane/narysowane
  • Podaj butelkę! – turlanie stopami butelki  do siebie
  • Porządku – wrzucanie do butelki palcami stóp np. żołędzi, kulek papierowych, pogniecionych wcześniej stopami
  • Grzechotka – butelka wypełniona wodą z brokatem jest trzymana przez palce stóp, zadaniem dzieci jest potrząsanie butelką „grzechotką” w dowolnym rytmie, rytm może naśladować druga osoba

Rodzic i dziecko lub dzieci w pozycji leżącej

  • Grzechotka nr 2 – jak wyżej, z tą różnicą, że butelkę trzymają ręce w leżeniu na brzuchu (łokcie w górze)
  • Kółka – leżymy na brzuchu, rodzic trzyma butelkę w wyprostowanych rękach, dziecko obiema rękami (łokcie uniesione) wrzuca na butelkę kółka/obręcze. związane w pętlę sznurówki
  • Złap mnie – rodzic trzyma butelkę wyprostowanych rękach. Dziecko czołga się do butelki, by np. nakleić na niej naklejkę lub ją przewrócić w określonym czasie (rodzic liczy np. do 8, 10 )
  • Kręgle – potrzebujemy do tej zabawy więcej butelek. Leżąc na brzuchu w pewnej odległości od butelek “kręgli” przewracamy je tocząc piłkę palcami stóp lub rękami (łokcie uniesione, w bok).

Żródło:https://panimonia.pl/2020/03/18/zabawy-ruchowe-i-gimnastyczne-dla-przedszkolakow/?fbclid=IwAR18wO0zDq77x6kA8uragxbMEkc1qNXPkDCR0eO2nvGIsaKY3p7haDC4-3Y

 

 

 

„… przyszła wiosna, uśmiechnięta i radosna”! Mieliśmy robić marzannę, ale głowa do góry. Można zawsze zrobić panią wiosnę. Wystarczą kartka, kredki i odrobina fantazji ☺ można też, jeśli mamy w domu, wyciągnąć kolorowe papiery, bibułę, stare kolorowe ubranka, nożyczki i klej i wtedy narobić trochę satysfakcjonującego wiosennego bałaganu ☺ oczywiście, sami go sprzątamy!
Gdy mamy w domu drukarkę, można wykorzystać także pomocnicze szablony, np. stąd:
https://przedszkolankowo.pl/…/pani-wiosna-szablony-kolorow…/

Można także zrobić przepiękną twarz pani wiosny, np. tak jak pokazane jest na blogu kreatywna dżungla: https://kreatywnadzungla.pl/2020/…/pani-wiosna-twarz-3d.html

W czasie skupienia na pracy, można posłuchać wiosennych piosenek, które dodatkowo pobudzą naszą plastyczną kreatywność. Starszacy z grupy IV uczyli się piosenki „Przyszła wiosna” z repertuaru pani Moniki Kluzy. Niestety, dostępna jest odpłatnie na stronie Tęczowa muzyka, ewentualnie fragment znajduje się na samym początku filmu: https://www.youtube.com/watch?v=JzTJ8MkBhuc . ale na youtubie można posłuchać na przykład:
„Maszeruje wiosna” - https://www.youtube.com/watch?v=LFPthrmErcY
„Wiosna, wiosenka” - https://www.youtube.com/watch?v=YzMADXJp_Tk
„Wstawaj! To już wiosna” - https://www.youtube.com/watch?v=2wgSEPqkPAI
„Daj rękę wiosenko” - https://www.youtube.com/watch?v=gmhR8EJ3tDM
„Kle kle Boćku kle kle” - https://www.youtube.com/watch?v=hBrWJCFugRU
„Wiosenna poleczka” –
https://www.youtube.com/watch…
Poniżej przykład pani wiosny ☺

 

pani wiosna

 

 

 

Jak pomóc dzieciom rozładować ich nadmiar energii zwłaszcza teraz, kiedy najrozsądniej #zostaćwdomu ?
Pomysły do zajęć ruchowych wraz z filmikami instruktażowymi możemy zaczerpnąć od pani Julity Jamzy-Szik, która jest instruktorem fitness i zumby, ale także mamą dwójki dziewczynek.
====> https://www.facebook.com/julita.jamzaszi
Ostatnio zamieszcza filmy z inspiracjami, jak bawić się z dziećmi. A może znaleźliście inne inspirujące źródło o tej tematyce? Podzielcie się! Pomoc na wagę złota :-) A może także któraś mama uzna, że "dziecięce" zabawy to świetny pomysł, by się trochę poruszać?

 

 

Ramowy plan pracy na IV tydzień marca, 23.03.-27.03. dla grupy IV

Temat tygodnia: Zwierzęta na wiejskim podwórku

 

Edukacja językowa:

-        wprowadzenie litery ł, Ł; na przykładzie wyrazu „łapa”;

-        wynajdywanie wyrazów z głoską „ł” na początku, w środku i na ich końcu;

-        pisanie litery ”ł” po śladzie: zabawy przygotowawcze: wodzenie palcem po mące, by napisać literkę, jeżdżenie resorakiem po literce napisanej na kartce formatu A4 z zachowaniem odpowiednich kierunków;

-        ćwiczenia aparatu mowy przy piosence dźwiękonaśladowczej „Stary Donald farmę miał”;

-        rozwijanie słownika czynnego poprzez nazywanie młodych zwierząt z wiejskiej zagrody, np. cielak, źrebię, kurczak, kaczuszka, prosiaczek, kózka, szczeniak, kotek;

-        robienie podpisów do obrazków ze zwierzętami. Czytanie prostych zdań z książeczek o zwierzętach.

 

Edukacja matematyczna:

 

-        przeliczanie wiejskich zwierząt na obrazku;

-        przyporządkowanie zwierząt do różnych kategorii, np. łączenie w pary mamy i dziecka (klacz i źrebię), segregowanie zwierząt należących do jednej rodziny – kaczki (kaczka, kaczor i kaczuszka),  konie (klacz, koń i źrebię);

-        układanie zadań z treścią do przygotowanych liczmanów. Zapisywanie wyników na kartce. Utrwalanie posługiwania się symbolami matematycznymi „+”, „-„, „=”;

-        przeliczanie jajek w czasie robienia omletu czy jajecznicy. Utrwalanie liczebników głównych i porządkowych.

 

Edukacja plastyczno-techniczna:

-        tworzenie rysunku, obrazka do piosenki „Stary Donald farmę miał”

-        malowanie wybranych zwierząt (mama, tata i dziecko), a następnie wycinanie ich;

-        „Na wiejskim podwórku” – projekt rodzinny. Rodzic zaczyna malować zwierzę, dziecko musi odgadnąć co to jest i domalować resztę;

-        Lepienie figury wybranego zwierzątka, np. kotka, kury, z plasteliny lub innej dostępnej masy plastycznej.

 

Edukacja zdrowotno-fizyczna:

-        Naśladowanie ruchów zwierząt wiejskich;

-        Przygotowanie dania z jajka: jajecznicy, omletu, pasty jajecznej wg upodobań rodzinnych; Przy okazji rozmowa o tym, co mamy od zwierząt wiejskich: nabiał, jajka, mięso;

-        Przypominanie o zasadach bezpieczeństwa oraz higieny w czasie przygotowania posiłków;

-        Zabawy rozwijające zmysły – próbowanie różnych produktów – jajek, mleka, jogurtów, serów itp. z zamkniętymi oczami i odgadywanie ich nazw. Określanie ich smaków. Sortowanie smaków od najbardziej smacznych do najmniej smacznych.

 

 

Pomocne strony:

http://boberkowy-world.blogspot.com/2014/04/w-wiejskiej-zagrodzie-literatura-do.html

https://ztorbynauczycielki.pl/gra-w-typie-dooble-zwierzeta/

https://www.dzieckiembadz.pl/2018/04/zwierzeta-na-wsi-karty-ruchowe.html

https://www.dzieckiembadz.pl/2018/04/wiejskie-ukadanki.html

https://www.dzieckiembadz.pl/2018/04/karty-pracy-wiejskie-podworko-do.html

https://www.logopedia.net.pl/artykuly/157/zabawy-ze-zwierzetami-z-wiejskiego-podworka.html

https://vod.tvp.pl/video/domowe-przedszkole,co-slychac-na-wsi,45831

https://www.youtube.com/watch?v=KLwr2pXDKlE

https://www.youtube.com/watch?v=mwMN7Hci0Lw

http://maluchwdomu.pl/2015/05/origami-zwierzatka-z-wiejskiego.html

https://www.youtube.com/watch?v=i2E2rlMEJgA

 

 

 

Domowe eksperymenty

 

Czy Wy wiecie, że nasze kuchnie to świetnie wyposażone laboratoria chemiczne? Znajdziemy w nich wszystkie potrzebne produkty, by przeprowadzić małe, a czasem i duże eksperymenty. Dzieci uwielbiają to słowo J

Jeśli macie mleko, olej, ocet i barwniki spożywcze – można zacząć się bawić. Hmmmm… nie ma barwników? A jest bibuła lub kolorowy papier? Zalejcie gorącą wodą, dodajcie kapkę oleju i gotowe!

Pomysły na ciekawe zajęcia znajdziecie tutaj:

https://www.youtube.com/watch?v=2UPT75dIYts

https://www.youtube.com/watch?v=NyOhE-uYAvQ

https://www.youtube.com/watch?v=stg9EYDGn4g

https://www.mamawdomu.pl/2016/03/eksperymenty-z-jajem-czyli-7-pomyslow-na-doswiadczenia-z-dziecmi.html

 

Bardzo chętnie obejrzymy zdjęcia z Waszych zabaw! Miłego odkrywania świata! Pani Anetka

 

 

Sensoryczne obrazki

Dzisiaj mam dla Was pomysł, by rozwijać i pobudzać zmysł dotyku. Potrzebne do tego będą: tacka, ewentualnie miska lub pudełko i mąka, Może być sól, szczególnie gruboziarnista lub cukier, jakakolwiek inna sypka przyprawa. Mąka ma jednak dwie zalety – ładnie uwidacznia prace i jest tania :-)

Przesypujemy mąkę na tackę i mamy gotowy „panel” do prac plastycznych i nauki. Rysujemy młodszym dzieciom na kartkach proste wzory, a one przerysowują je swoimi paluszkami. Starsze dzieci samodzielnie malują podane kształty, cyferki lub literki. Trochę można się pobrudzić, jeszcze więcej pouczyć :-) Czyli tak, jak lubimy najbardziej!

Pani Anetka

 

 

Papierowy bociek

 

Łatwa i przyjemna praca plastyczna, która stanowi dodatkowo pacynkę do zabawa parateatralnych lub…. Szypułkę, dzięki której nasze Bąble mogą rozwijać koordynację wzrokowo-ruchową oraz sprawność chwytu. Dzięki bocianiemu dziobkowi można próbować chwytać różne małe przedmioty – kawałki waty, klocki, klamerki do ubrań i co Wam jeszcze przyjdzie do głowy.

Oprócz samego przenoszenia, można próbować klasyfikować przenoszone obiekty, np. pod względem koloru, wielkości, różnych kategorii.

Można ćwiczyć orientację w przestrzeni – np. prosząc dziecko, by włożyło chwycony przedmiot: do miseczki, z lewej strony miseczki, z prawej, z przodu miseczki, z tyłu (zamiast miseczki może być talerzyk, pudełko, co mamy pod ręką).

Można wymyślać zabawy z przeliczaniem i utrwalaniem nazw liczebników głównych (jeden, dwa, trzy…) i porządkowych (pierwszy, drugi, trzeci…) np. napisać na karteczkach cyfry i dziecko układa przy nich odpowiednią ilość obiektów, przeliczając je. Prosimy – połóż trzeci makaronik przy zielonym klocku/kartoniku/pisaku, a pierwszy makaronik – przy niebieskim.

Powyższy sposób można rozbudować, tworząc „ilustracje” do prostych zadań tekstowych – na początku mama opowiada, a dziecko układa odpowiednie ilości przedmiotów. Zachęcamy dzieci do zamiany ról. Z chęcią zamieniają się w nauczycieli, zwłaszcza, gdy to mama lub tata uczą się w ich szkole. Przykładowe zadanie: Na łące dziś gwar i ruch. Na różowym kwiatku usiadły dwa motylki (dziecko przy różowym kartoniku układa dwa przedmioty). Na niebieskim kwiatku usiadły 3 pszczółki. Na pomarańczowym kwiatku usiadł żuczek. Ile owadów siedzi na kwiatkach? Dzieci przeliczają przeniesione elementy i podają wynik. Starszaków można poprosić o zapis działania – czyli w tym wypadku: 2+3+1=

Wymyślając takie zadania z treścią, pamiętajmy by dostosować je do poziomu dziecka. Im młodsze – tym treść krótsza, a działania opierające się na maksymalnie 2 składnikach (tak, by działania matematyczne można było zapisać w sposób: 2+4=, lub 5-3=).

Jeśli mamy zaś trochę chęci i talentu, ewentualnie drukarkę, można poutrwalać z dziećmi różne tematy, np. wiosenne kwiatki lub zwierzątka, stany pogody, nazwy zwierząt, ubrań, części ciała itp. Zamiast kolorów kwiatków (jak w zadaniu wyżej), dzieci ustawiają przenoszone przedmioty przy konkretnych kwiatkach, zwierzętach, literkach, ubraniach, które im narysujemy lub wydrukujemy. Dzięki czemu zabawa niepostrzeżenie zmieni się w naukę. Tak jak w przedszkolu :-)

Tutorial online jak wykonać boćka znajdziecie tutaj:

https://www.youtube.com/watch?v=i2E2rlMEJgA

 

 

Rozkład materiału od 30.03.- 10.04.2020r

Temat: Wielkanoc

 

- aktywność dziecka: językowo-literacka

Bajeczka wielkanocna - wdrażanie dzieci do uważnego słuchania utworu i wypowiadania się na jego temat.

„Wielkanocny telefon”, „Symbole Wielkiej Nocy” – rozwijanie pamięci słuchowej, słuchu fonematycznego.

Zagubione kurczątko – rozwijanie umiejętności muzycznych i rytmicznych.

Wielkanoc u języczka - doskonalenie sprawności narządów artykulacyjnych i aparatu mowy.

„Wielkanocne zwyczaje” - poszerzanie słownika czynnego dzieci o nazwy związane ze świętami wielkanocnymi, doskonalenie umiejętności wypowiadania się na określony temat.

„Kaszubskie nuty” – rozwijanie umiejętności uważnego słuchania utworu i rozumienia jego treści, wypowiadania się na zadany temat.

Legenda o białym baranku – doskonalenie umiejętności uważnego słuchania tekstu i wypowiadania się na temat jego treść.

Wielkanocna piosenka – doskonalenie umiejętności uważnego słuchania tekstu  i wypowiadania się na temat jego treści.

 „Co włożymy do koszyczka?” - kształcenie kompetencji językowych, zagadki.                               

 Wielkanocny stół - rozwijanie umiejętności uważnego słuchania tekstu, poszerzanie słownika czynnego dzieci o nazwy związane ze świętami wielkanocnymi, doskonalenie umiejętności wypowiadania się na określony temat.                                                                                                                                         Bajka o pisankach - doskonalenie umiejętności uważnego słuchania tekstu i wypowiadania się na temat jego treści.

 

- aktywność dzieci: matematyczna:

Przeliczanie sylab w zdaniach, zapisywanie ich liczby, przeliczanie bazi, rysowanie „po tyle samo”.

„Wielkanocne obliczenia” – zabawa matematyczna. 

 „Zastawianie wielkanocnego stołu” - kształcenie umiejętności klasyfikowania przedmiotów według wybranego kryterium, liczenia przedmiotów, odnajdywania i wymieniania różnic między przedmiotami. „Pisanki” - doskonalenie umiejętności  klasyfikowania przedmiotów według wybranego kryterium, liczenia przedmiotów, odnajdywania i wymieniania różnice między obrazkami. Rozwiązywanie sudoku obrazkowego, wycinanie jajek po śladzie.

 

- aktywność dziecka: przyrodnicza:

„Tyle samo, mniej, czy więcej wody” – zabawa badawcza.

 

- aktywność dziecka: plastyczno-techniczna:

Dorysowywanie brakujących części palmy i pisanki.

„Wielkanocna palma” – praca plastyczna.

„Koszyczek wielkanocny” – przestrzenna praca plastyczna.

Odnajdywanie fragmentów ilustracji i zakreślenie ich pętlą, pisanie wyrazów po śladzie.

Rysowanie po śladzie pisanek, naklejenie sztućców obok talerza.

„Nasze pisanki” – zabawa plastyczna wybrana techniką.

 

- aktywność dziecka: emocjonalna-społeczna:

„Przygotowania do świąt”

„Wielkanocna zabawa”

„Śmigus-dyngus”- rozwijanie umiejętności dramowych i teatralnych, wyrażania swoich myśli gestem.

„Zagubione kurczątko” – zabawa słuchowa.

 

- aktywność dziecka: ruchowo-zdrowotna:

Kształtowanie codziennych nawyków higienicznych

„Głodne kurczątka” – zabawa ruchowa.

„Złodziej jajek” - doskonalenie umiejętności orientacji w budowie ciała.

Zabawy muzyczno-ruchowe przy piosence.

„Kto zbierze najwięcej pisanek do koszyczka” - zabawa ruchowa