59-700 Boleslawiec

ul. Jana Pawła II 50 d

Tel: (075) 612 13 01

 

Miejskie Przedszkole Publiczne nr 1 w Bolesławcu

godło
Jesteś tutaj: Start / Grupy / Grupa IV

Grupa IV

W tej zakładce znajdzie podpowiedzi pani Iwonki i pani Anetki na wspólną zabawę ze starszakami. 

 

 

Drodzy Rodzice Justynki, Fabianka, Martynki i Martina -

w  zakładce "pliki do pobrania"  pani Ewa, logopeda,

podsyła dla Was zestaw ćwiczeń do wykonywania

w domu z dziećmi, aby rozwijać ich aparat mowy.

Przy okazji przesyła dla dzieci serdeczne pozdrowienia

i gorące słowa zachęty do ćwiczeń!

 

 

 

 

Kolejną propozycję ćwiczeń od pani Ewy, logopedy, można znaleźć tu: https://view.genial.ly/5e89004559ee3c0df4147ba2/vertical-infographic-timeline-rozwijanie-mowy-dziecka

 

Zadania od pani Danusi, katechetki:

 

W tym roku obchodzimy 100 rocznicę urodzin Jana Pawła II, dlatego proszę, żeby dzieci obejrzały filmy animowane, które są dostępne w Internecie:

 

Jan Paweł II Historia Papieża Polaka - Youtube
Święty Jan Paweł II film
z serii "Aurelia - od Stanisława do Karola"
oraz pomalować obrazki.

 

Pozdrawiam
Danuta Musialik
 
 
Dzień dobry,
wczoraj była Niedziela Miłosierdzia Bożego dlatego proszę, żeby dzieci pomalowały obrazek według wzoru.
 
Pozdrawiam
Musialik  
 

 

 

Dzień dobry,
w tym tygodniu odbywa się Narodowe Czytanie Pisma Świętego,dlatego bardzo proszę przeczytać dzieciom wybrany przez państwa fragment Ewangelii. Przesyłam, również obrazek do pomalowania przez dzieci. 

 

Pozdrawiam
D. Musialik
 
  
 
 
Dzień dobry,
maj jest miesiącem poświęconym NMP dlatego proszę, żeby dzieci w tym tygodniu pomalowały obrazki z wizerunkiem Maryi oraz ułożyły rozsypankę religijną. Pomalowany obrazek proszę pociąć na różne kawałki i dać dzieciom do ułożenia. 
 
Pozdrawiam  D.Musialik
 
 
 
 
Dzień dobry, 
w załączniku przesyłam fragmenty podręcznika.
 
Pozdrawiam
Danuta Musialik
 
 
 
 
Dzień dobry,
przesyłam na ten tydzień zadania z religii.
 
Pozdrawiam
D. Musialik
 
 
Nowe ćwiczenia logopedyczne od pani Ewy w zakładce pliki do pobrania :-)
 
Od pani Ewy tym razem bajeczka:-)
bajeczka
 
 
 
 
Propozycje ćwiczeń od pani Ewy na nowy tydzień:
 
Różyczka
 
2
 
 
Pani Ewa przesyła now ćwiczenia. Dostępne w zakładce "pliki do pobrania"

Artykuły

Temat: Lato

Zajęcia dla starszaków na trzeci tydzień czerwca

Temat: Lato

 

Wycieczka do pobliskiego parku / lasu, obserwacja barw w przyrodzie, podawanie nazw kwiatów i innych roślin.

 

„Burza”    Marcin Przewoźniak

 

Co się dzieje tam u góry?

Wielką wojnę toczą chmury?

Wciąż na siebie nacierają

I strzelają, i błyskają?

Co się tam na górze dzieje?

Że się nam na głowy leje?

Od błyskawic niebo trzeszczy,

A nam w butach chlupie deszczyk.

Ciemne niebo dudni, świeci…

Co się dzieje tam na górze?

Wiedzą to na pewno dzieci:

Oglądamy groźną… (burzę).

 

Rozmowa po wysłuchanym wierszu-zagadce: Jak należy się zachować w czasie burzy? Dzieci formułują swoje przypuszczenia lub dzielą się swoją wiedzą. Następnie podsumowujemy zdobyte informacje.

Podczas burzy:

– należy unikać wysokich obiektów;

– nie wolno przebywać w wodzie ani na odkrytym terenie, chować się pod drzewami;

– należy unikać metalowych przedmiotów i nie przebywać w ich pobliżu;

– nie wolno rozmawiać przez telefon komórkowy.

 

Pytania pomocnicze:

– Jak należy zachować się podczas burzy, gdy jesteśmy w domu? (pozamykać okna, wyłączyć: telewizor, komputer, radio, nie rozmawiać przez telefon, ponieważ uderzenie pioruna w urządzenie elektryczne lub telekomunikacyjne może spowodować porażenie)

Co należy zrobić, gdy burza zaskoczy nas poza domem? (schronić się w bezpiecznym miejscu, w budynku, w grocie sklanej, w aucie itp.)

Co chroni budynki przed uderzeniem pioruna? (piorunochron)

Czego należy unikać podczas burzy? (nie wolno chować się pod drzewami, nie wolno stać w wodzie)

 

„Kapie, pada, leje” – szukanie wyrazów mówiących o tym, co robi deszcz: kapie, pada, leje, mży, kropi, siąpi. Kojarzenie dźwięków:

– uderzenia palcami w bębenek – kapie, kropi,

– przesuwanie palcami po bębenku – siąpi, mży,

– uderzanie pałeczką – pada,

– mocne uderzanie pałeczką – leje.

Ilustrowanie rodzaju deszczu ciałem:

– mżawka – pocieranie dłońmi o uda,

– silniejszy deszcz – klepanie dłońmi w uda,

– ulewa – tupanie nogami

 

Zabawy badawcze – robimy tęcze.  

1. „Tęcza w wodzie” – dzieci nalewają wody do miski i wkładają do środka lusterko tak, by opierało się o ściankę. Kierują snop światła latarki na część tafli znajdującej się pod wodą. Na kartce trzymanej za latarką obserwują tęczę.

2. „Jak sprowadzić tęczę?” – dzieci kładą na stole kartkę papieru, w odległości około 10 cm nad papierem trzymają szklankę z wodą. Po chwili na stole powinna pojawić się tęcza.

Pytamy dzieci: Jak myślicie skąd się wzięła tęcza? Dzieci próbują wnioskować. Wyjaśniamy, że wiązka światła białego odbija się od lustra. Gdy wychodzi z wody, załamuje się. Tęcza powstaje na skutek załamania i odbicia światła słonecznego w kroplach wody. Widzimy ją w postaci barwnego łuku na tle chmur deszczowych lub po deszczu. Powstaje także we mgle wodnej przy wodospadach i fontannach. Znika, kiedy wszystkie krople wody opadną lub wyparują.

 

Rozmawiamy z dziećmi o zjawiskach atmosferycznych charakterystycznych dla poszczególnych pór roku. Pytamy: Czym różni się lato od innych pór roku? Co dzieci robią w lecie, jaki to dla nich czas? szukamy odpowiednich obrazków w książeczkach lub prosimy dzieci o namalowanie i podpisanie następujących piktogramów: słonko, wiatr, upał, piorun, ulewa. Prosimy, by dzieci podzieliły wyrazy na głoski.

 

„Prezenter pogody” – zabawa parateatralna. dzieci stoją przed mapą  i zapowiadają pogodę (zwracamy uwagę na stosowanie czasu przyszłego).

 

„Letnie krajobrazy” – dzieci oglądają zdjęcia/ ilustracje przedstawiające różne letnie krajobrazy. Podają nazwy środowiska przyrodniczego i krajobrazu (np. morze, góry, las, łąka, jezioro, rzeka). Następnie proponujemy dzieciom namalowanie dostępnymi środkami  - kredkami, farbami, pisakami, letniego pejzażu. Dzieci zamykają oczy i przy nagraniu „Lato” A. Vivaldiego (link: https://www.youtube.com/watch?v=hGV-MRdcQOE) wyobrażają sobie krajobraz, jaki chciałyby namalować. Następnie zabierają się  do pracy  Wyluzowany

 

 

oprac. Aneta Taranek

 

 

Czytaj więcej o: Temat: Lato

Propozycje zajęć dla dzieci starszych

Propozycje zajęć dla dzieci starszych
 
Temat:  Zwierzęta duże i małe 
1.Edukacja językowa:
-„Porządkujemy  zoo”- rozwijanie kompetencji językowych poprzez analizę i syntezę głosek i sylab w słowach, rozwijanie słuch fonematycznego, czytanie wyrazów.
-„Mapa świata”- rozwijanie zainteresowań przyrodniczych, doskonalenie umiejętności wypowiadania się na określony temat.
-„Jaka to nazwa?”- układanie wyrazów z liter.
-„Zwierzęta leśne”- rozmowa kierowana, poszerzanie słownika dzieci, rozpoznawanie liter w nazwach zwierząt, czytanie prostych wyrazów-np.: lis, kot, pies, kura…
2.Edukacja matematyczna:
-„Bilety do zoo”- doskonalenie umiejętności matematycznych- rozpoznawanie modeli monet i banknotów o niskich  nominałach.
-„Jak wygląda znak odejmowania?”- prezentacja znaku, przypomnienie znaczenia symbolu.
3.Edukacja przyrodnicza:
-obserwacje w najbliższym otoczeniu- doskonalenie umiejętności obserwacji…
-wycieczka z rodzicami do zoo w miarę możliwości.
4.Edukacja plastyczna i grafomotoryka:
-pisanie wzorów  po śladzie.
-„Zwierzęta leśne”- malowanie farbami.
5.Aktywność ruchowa:
-częsty pobyt na powietrzu.
-zabawy ruchowe- „Pszczółki”, „Taniec dzikich zwierząt”, „Pułapka na myszy”.
 
  Opracowała:
  Beata Gach
 
Czytaj więcej o: Propozycje zajęć dla dzieci starszych

Dzień dziecka

Rozkład materiału dla gr. IV od 01.06.- 05.06.2020r
 
Temat:  Dzień Dziecka
 
 
 
- aktywność dziecka: językowo-literacka:
 
„Prawa i obowiązki” – rozwijanie umiejętności wypowiadania się na określony temat; 
„Prawda – nieprawda” – ćwiczenie umiejętności logicznego myślenia. 
Dzieci świata – rozwijanie umiejętności uważnego słuchania utworu i rozumienia jego treści, wypowiadania   się na zadany temat; 
„Dzieci z różnych stron świata” – poszerzanie słownika czynnego dzieci o skojarzenia związane z  podobieństwem dzieci z różnych zakątków świata i różnicami między nimi. 
„Kraje i ich mieszkańcy” – doskonalenie umiejętności tworzenia napisów z poznanych liter; 
Kolorowe dzieci – wysłuchanie piosenki, zabawy ruchowe do piosenki;  
„Czarownica patrzy” – rozwijanie kompetencji językowych poprzez analizę i syntezę głosek i sylab w słowach. 
Moja fantazja – rozwijanie umiejętności uważnego słuchania utworu i rozumienia jego treści.
„Na Wyspę Marzeń zabiorę…” –ćwiczenie pamięci, zabawa językowa; 
„Zabawy dzieci z różnych stron świata” – rozmowa kierowana, rozwijanie umiejętności wypowiadania się na zadany temat, doskonalenie umiejętności orientacji w schemacie ciała, rozwijanie sprawności fizycznej; 
„Rzeka słów” –zabawa językowa z Indii; 
Doskonalenie sprawności językowej, układanie wyrazów z rozsypanki; 
„Memory wyrazowo-obrazkowe” – ćwiczenie koordynacji wzrokowo-ruchowej, pamięci. 
 
 
 
- aktywność dzieci: matematyczna:                                                                                           
 
Doskonalenie umiejętności postępowania według instrukcji, dopasowywanie treści do obrazka.   Uzupełnianie tabeli nalepkami, czytanie zdań z poznanych liter, zapisywanie i obliczanie działania.    
„Różnię się od ciebie…jestem do ciebie podobny” –rozwijanie umiejętności wypowiadania się na określony temat, ćwiczenie umiejętności logicznego myślenia;                                                                     
 Rozwijanie umiejętności klasyfikacji, odnajdywanie wspólnych cech dzieci na zdjęciach, rysowanie symboli.  „Wspólne cechy” – zabawa w znajdowanie podobieństw;                                                                     
„Ciepło-zimno’ – zabawa ruchowa z Liberii, poruszanie się zgodnie z instrukcją niewerbalną. 
 
 
 
- aktywność dziecka: przyrodnicza:                                                                                           
 
  Samodzielne wyszukiwanie informacji o dzieciach z różnych stron świata w książkach i albumach przyniesionych z domu, rozwijanie mowy i myślenia. 
 
 
 
- aktywność dziecka: plastyczno-techniczna:                                                                                   
 
 „Nasze prawa” – praca plastyczna;     
Odczytywanie krótkich zdań, łączenie ich z odpowiednimi obrazkami, rysowanie swoich obowiązków.                              „Pociąg marzeń” – doskonalenie umiejętności konstrukcyjnych, rozwijanie fantazji i wyobraźni;                                          „Enchoque” – wykonanie zabawki, doskonalenie umiejętności konstrukcyjnych, rozwijanie fantazji    i wyobraźni;      
Pisanie wyrazów po śladzie, łączenie zdjęcia z podpisem, kolorowanie. 
 
 
- aktywność dziecka: emocjonalna-społeczna:                                                                                       
 
„Stop klatka – rozwijanie umiejętności dramowych i teatralnych, wyrażania swoich myśli gestem;                                        „Taki sam i inny” – zabawa rozwijająca poczucie własnej wartości;                                                              
„Mój portret” – wyrażania myśli gestem.                                                                                                   
Zabawy swobodne i tematyczne w kącikach zainteresowań, wspólne oglądanie książek i albumów.          
„Kto to jest?” – ćwiczenie umiejętności rozpoznawania osób za pomocą skojarzeń;                            
„Pytania” – zabawa integracyjna; Samodzielne wyszukiwanie informacji o dzieciach z różnych stron świata w książkach i albumach przyniesionych z domu                                                                                                                               
„Taniec marzyciela” –improwizacja ruchowa z wykorzystaniem kolorowych wstążek do utworu Marzenie miłosne F. Liszta;                                                                                                                                             
„Po drugiej stronie tęczy” – zabawa ruchowo-twórcza.
 
 
- aktywność dziecka: ruchowo-zdrowotna:                                                                                         
 
Zabawy w ogrodzie przedszkolnym;                                                                                                        
Zabawy muzyczno-plastyczne do utworu Piosenka o prawach dziecka.                                                    
„Rybak” – zabawa ruchowa z Niemiec;                                                                                                    
„Ojciec Szymon każe” – zabawa ruchowa z Panamy;                                                                          
„Skakanie w workach” – zabawa ruchowa z Kolumbii; 
 
 
 
opracowała I.Bachmatiuk
Czytaj więcej o: Dzień dziecka

„Moja rodzina”

Tygodniowy plan pracy – 25 – 29 V „Moja rodzina”
 
Edukacja językowa: 
• „Jaka jest moja mama?” – rozmowa kierowana. Poszerzanie słownika czynnego dzieci o skojarzenia ze słowem „mama”, doskonalenie umiejętności wypowiadania się na określony temat;
• Mój tato – rozwijanie umiejętności uważnego słuchania utworu        i rozumienia jego treści, wypowiadania się na zadany temat, rozwijanie pamięci słuchowej. „Jaki jest mój tata?” – rozmowa kierowana: co robił chłopiec z wiersza ze swoim tatą, co ty lubisz robić ze swoim tatusiem. Poszerzanie słownika czynnego dzieci o skojarzenia ze słowem „tata”;
• „Gdzie pracuje mój tata?” – zabawa słownikowa. Dzieci odpowiadają na czym polega praca ich ojców. Rodzic pomaga w ustaleniu nazwy zawodu. Próby odczytania zapisanych przez rodzica nazw zawodów oraz wyjaśnienia, na czym polega praca: lekarz, pielęgniarka, ratownik medyczny, dentysta, okulista, weterynarz, ekspedientka, kelner, operator, kierowca, mechanik, nauczyciel,  żołnierz. (Dodajemy nazwy własnych zawodów, jeśli nie zostały wymienione. Mamy na uwadze, że dzieci nie znają w większości dwuznaków: cz, ch, rz, sz, zmiękczeń: ś, ć, ń oraz literek: ą, ę.)
• „Mama, tata, siostra, brat” – rozmawiamy o rodzinie. Kim jest dla was mama mamy i mama taty? Kim wy jesteście dla nich? Kim jest dla was tata mamy i tata taty? Kim wy jesteście dla nich? Kim jest dla was siostra mamy i siostra taty? Kim jest dla was brat mamy i brat taty? Jak spędzacie czas wolny z rodziną? Co najbardziej lubicie robić           z rodziną? Jak dzielicie obowiązki w swoich rodzinach? 
• „Struktura rodziny”: Ile osób ma twoja rodzina? Policz je. Kto to są dziadkowie? Jak mają na imię twoje babcie i twoi dziadkowie? Ile dzieci mają twoi rodzice? Ile masz rodzeństwa, ile sióstr, ilu braci? Jak się nazywają?
 
Edukacja matematyczna:
• rozwijanie umiejętności matematycznych poprzez utrwalenie orientacji w schemacie ciała;
• przeliczanie członków rodziny – utrwalanie liczebników porządkowych: pierwszy, drugi….
 
Edukacja ruchowa: 
• „Co lubię robić z mamą?” – rozwijanie sprawności motorycznej, ćwiczenie umiejętności interpretowania opowieści ruchem, rozwijanie ekspresji twórczej;
• „Rzuty do celu” – ćwiczymy rzuty piłeczką, maskotką z niewielkiej odległości do kosza (wiaderko, garnek etc.). Dziecko stoi w odległości 5 kroków od pojemnika. Rzuca przedmiot oburącz z klatki piersiowej,       z zza głowy, spomiędzy kolan. Następnie  próbuje rzuty jedną ręką – na zmianę.  
• „Rodzina” – opowiadanie ilustrowane ruchem. Dziecko ustawia się twarzą do rodzica, który stoi po przeciwnej stronie pomieszczenia. Dziewczynki przyjmują role sióstr, chłopcy – braci. Rodzic snuje opowieść, dzieci ilustrują  ją gestami. Za każdym razem, gdy dzieci usłyszą słowo brat – chłopcy robią przysiad. Kiedy pojawi się słowo siostra – dziewczynki podskakują. Ponadto, wszystkie dzieci starają się wykonywać ruchy opowiedziane w opowiadaniu:
Pewnego dnia rodzeństwo – brat i siostra - wybrało się na spacer do parku. Wyszli ze swego domu i zrobili 3 kroki do przodu (dziecko przesuwa się do przodu, robiąc trzy kroki). Następnie brat zauważył ślimaka na liściu akacji i cofnął się o jeden krok. Siostra z kolei usłyszała szelest w gałązkach bzu i przesunęła się o dwa kroki w lewo. Oddzielili się od siebie. Co muszą teraz zrobić brat i siostra, żeby się spotkać? Ile kroków i w którą stronę muszą wykonać? Dzieci szukają rozwiązania, sprawdzają jego poprawność.
Rodzic kontynuuje: Udało się! Brat z siostrą wspólnie wędrują do parku. Zrobili pięć kroków do przodu i trzy kroki w prawo. Siostra zauważyła nadchodzącą babcię i zrobiła jeszcze dwa kroki do przodu. Brat dołączył do niej, ale szedł inną drogą, więc wykonał dwa kroki         w lewo i kolejne dwa kroki do przodu… 
Rodzic kontynuuje opowieść w podobny sposób tak długo, aż wszystkie dzieci znajdą się przy nim, po przeciwnej stronie pomieszczenia.
• „Podskocz, jeśli usłyszysz głoskę…” – zabawa ruchowa. Zasady: dzieci mają podskoczyć, kiedy usłyszą wyraz rozpoczynający się głoską m. Rodzic podaje różne słowa. Gdy słowo nie rozpoczyna się na m, dzieci stoją nieruchomo. Głoski można dowolnie zmieniać.
 
Edukacja muzyczna:
• „Co słychać w domu?” – zagadki słuchowe. Rodzic odtwarza nagranie odgłosów wiercenia wiertarką, przybijania gwoździa, śmiechu mężczyzny, płaczu dziecka, pracy w kuchni, a dzieci próbują odgadnąć, co usłyszały. (proszę wysłać maila do nauczycielki w sprawie  udostępnienia  nagrania)
• „Moja wesoła rodzinka” – nauka piosenki. Link do piosenki:  
https://www.youtube.com/watch?v=9CAEhPUDlA4 
 
Edukacja plastyczno-techniczna:
• Wykonanie prezentu dla mamy i taty wg pomysłów dzieci – może być laurka, rysunek, śniadanie, przygotowanie bukietu, wspólna zabawa itp.
 
 
Teksty do zajęć: 
 
„Mój tato”    Bożena Forma
 
Chodzimy z tatą na długie spacery,
mamy wspaniałe dwa górskie rowery.
Po parku na nich często jeździmy
i nigdy razem się nie nudzimy.
Gdy mroźna zima nagle przybywa
i ciepłym szalem wszystko okrywa,
bierzemy narty i śnieżne szlaki
wciąż przemierzamy jak szybkie ptaki.
Często chodzimy razem do kina,
lubimy obaj, gdy dzień się zaczyna.
Takiego mieć tatę to wielkie szczęście
– życzeń mu składam dziś jak najwięcej.
 
„Moja wesoła rodzinka” sł. Stanisław Karaszewski, muz. Tomasz Strąk
My rodzinę dobrą mamy,
zawsze razem się trzymamy!
I choć czasem czas nas goni,
my jak palce jednej dłoni!
 
Ref.: Mama, tata, siostra, brat
i ja – to mój mały świat!
Dużo słońca, czasem grad –
to wesoły jest mój świat!
 
Mama zawsze kocha czule,
ja do mamy się przytulę,
w bólu, żalu i rozterce,
bo ma mama wielkie serce!
 
Ref.: Mama, tata, siostra, brat…
 
Z tatą świetne są zabawy,
z nim świat robi się ciekawy!
Tata ma pomysłów wiele,
jest najlepszym przyjacielem!
 
Ref.: Mama, tata, siostra, brat…
 
Gdy napsocę i nabroję,
siedzę w kącie, bo się boję!
Tata skarci, pożałuje,
a mamusia pocałuje!
 
Ref.: Mama, tata, siostra, brat…
 
Kiedy nie mam taty, mamy,
wszyscy sobie pomagamy!
I choć sprzątać nie ma komu,
jest wesoło w naszym domu!
Ref.: Mama, tata, siostra, brat…
 
 
 
oprac. Aneta Taranek
Czytaj więcej o: „Moja rodzina”

Wrażenia i uczucia

Propozycje zajęć dla dzieci starszych

Temat – Wrażenia i uczucia

1. Edukacja  językowo-literacka:

- „Ułóż zdanie z tym słowem” – rozwijanie umiejętności  tworzenia  zdań na określony temat, ćwiczenie umiejętności przeliczania słów w zdaniu,

- „Dokończ zdanie” – poszerzanie słownictwa dzieci,

- „Ukryte słowa” – ćwiczenie umiejętności wyszukiwania wspólnych elementów w podobnych słowach np. makaron-maki, lasy-laska, buty-butelka…

- „Lubię gdy…” – zabawa aktywizująca,

- „Prawdziwych przyjaciół poznaje się w biedzie” – wyjaśnienie znaczenia przysłowia.

2. Edukacja matematyczna:

- układanie kompozycji z elementów mozaiki geometrycznej,

- liczenie w zakresie 10-ciu, próby dodawania i odejmowania.

3. Edukacja przyrodnicza:

- podziwianie pięknej majowej przyrody, zwracanie uwagi na jej piękno, koloryt, niezwykły zapach,

- obserwowanie kwitnących drzew owocowych.

4. Edukacja plastyczna i grafomotoryka:

- pisanie po śladzie,

- „Moje nastroje” – praca plastyczna malowana farbami plakatowymi – doskonalenie umiejętności wyrażania uczuć w niewerbalny sposób, rozwijanie motoryki małej,

- rysowanie na dowolny temat.

5. Aktywność ruchowa – zabawy:

- „Lustro emocji” – rozwijanie umiejętności wyrażania emocji ruchem, pozą, mimiką, gestem…

- „Kraina radości” – słuchanie muzyki i wykonywanie masażu na plecach mamy, taty, rodzeństwa,

- częsty pobyt na powietrzu jazda na rowerze, hulajnodze.

 

 

 

Opracowała: Beata Gach

Czytaj więcej o: Wrażenia i uczucia

Pliki do pobrania