59-700 Boleslawiec

Tel: (075) 612 13 01

Miejskie Przedszkole Publiczne nr 1 w Bolesławcu

godło
Jesteś tutaj: Start / Grupy / Grupa IV

Grupa IV

W tej zakładce znajdzie podpowiedzi pani Iwonki i pani Anetki na wspólną zabawę ze starszakami. 

 

 

Drodzy Rodzice Justynki, Fabianka, Martynki i Martina -

w  zakładce "pliki do pobrania"  pani Ewa, logopeda,

podsyła dla Was zestaw ćwiczeń do wykonywania

w domu z dziećmi, aby rozwijać ich aparat mowy.

Przy okazji przesyła dla dzieci serdeczne pozdrowienia

i gorące słowa zachęty do ćwiczeń!

 

 

 

 

Kolejną propozycję ćwiczeń od pani Ewy, logopedy, można znaleźć tu: https://view.genial.ly/5e89004559ee3c0df4147ba2/vertical-infographic-timeline-rozwijanie-mowy-dziecka

 

Zadania od pani Danusi, katechetki:

 

W tym roku obchodzimy 100 rocznicę urodzin Jana Pawła II, dlatego proszę, żeby dzieci obejrzały filmy animowane, które są dostępne w Internecie:

 

Jan Paweł II Historia Papieża Polaka - Youtube
Święty Jan Paweł II film
z serii "Aurelia - od Stanisława do Karola"
oraz pomalować obrazki.

 

Pozdrawiam
Danuta Musialik
 
 
Dzień dobry,
wczoraj była Niedziela Miłosierdzia Bożego dlatego proszę, żeby dzieci pomalowały obrazek według wzoru.
 
Pozdrawiam
Musialik  
 

 

 

Dzień dobry,
w tym tygodniu odbywa się Narodowe Czytanie Pisma Świętego,dlatego bardzo proszę przeczytać dzieciom wybrany przez państwa fragment Ewangelii. Przesyłam, również obrazek do pomalowania przez dzieci. 

 

Pozdrawiam
D. Musialik
 
  
 
 
Dzień dobry,
maj jest miesiącem poświęconym NMP dlatego proszę, żeby dzieci w tym tygodniu pomalowały obrazki z wizerunkiem Maryi oraz ułożyły rozsypankę religijną. Pomalowany obrazek proszę pociąć na różne kawałki i dać dzieciom do ułożenia. 
 
Pozdrawiam  D.Musialik
 
 
 
 
Dzień dobry, 
w załączniku przesyłam fragmenty podręcznika.
 
Pozdrawiam
Danuta Musialik
 
 
 
 
Dzień dobry,
przesyłam na ten tydzień zadania z religii.
 
Pozdrawiam
D. Musialik
 
 
Nowe ćwiczenia logopedyczne od pani Ewy w zakładce pliki do pobrania :-)

Artykuły

„Moja rodzina”

Tygodniowy plan pracy – 25 – 29 V „Moja rodzina”
 
Edukacja językowa: 
• „Jaka jest moja mama?” – rozmowa kierowana. Poszerzanie słownika czynnego dzieci o skojarzenia ze słowem „mama”, doskonalenie umiejętności wypowiadania się na określony temat;
• Mój tato – rozwijanie umiejętności uważnego słuchania utworu        i rozumienia jego treści, wypowiadania się na zadany temat, rozwijanie pamięci słuchowej. „Jaki jest mój tata?” – rozmowa kierowana: co robił chłopiec z wiersza ze swoim tatą, co ty lubisz robić ze swoim tatusiem. Poszerzanie słownika czynnego dzieci o skojarzenia ze słowem „tata”;
• „Gdzie pracuje mój tata?” – zabawa słownikowa. Dzieci odpowiadają na czym polega praca ich ojców. Rodzic pomaga w ustaleniu nazwy zawodu. Próby odczytania zapisanych przez rodzica nazw zawodów oraz wyjaśnienia, na czym polega praca: lekarz, pielęgniarka, ratownik medyczny, dentysta, okulista, weterynarz, ekspedientka, kelner, operator, kierowca, mechanik, nauczyciel,  żołnierz. (Dodajemy nazwy własnych zawodów, jeśli nie zostały wymienione. Mamy na uwadze, że dzieci nie znają w większości dwuznaków: cz, ch, rz, sz, zmiękczeń: ś, ć, ń oraz literek: ą, ę.)
• „Mama, tata, siostra, brat” – rozmawiamy o rodzinie. Kim jest dla was mama mamy i mama taty? Kim wy jesteście dla nich? Kim jest dla was tata mamy i tata taty? Kim wy jesteście dla nich? Kim jest dla was siostra mamy i siostra taty? Kim jest dla was brat mamy i brat taty? Jak spędzacie czas wolny z rodziną? Co najbardziej lubicie robić           z rodziną? Jak dzielicie obowiązki w swoich rodzinach? 
• „Struktura rodziny”: Ile osób ma twoja rodzina? Policz je. Kto to są dziadkowie? Jak mają na imię twoje babcie i twoi dziadkowie? Ile dzieci mają twoi rodzice? Ile masz rodzeństwa, ile sióstr, ilu braci? Jak się nazywają?
 
Edukacja matematyczna:
• rozwijanie umiejętności matematycznych poprzez utrwalenie orientacji w schemacie ciała;
• przeliczanie członków rodziny – utrwalanie liczebników porządkowych: pierwszy, drugi….
 
Edukacja ruchowa: 
• „Co lubię robić z mamą?” – rozwijanie sprawności motorycznej, ćwiczenie umiejętności interpretowania opowieści ruchem, rozwijanie ekspresji twórczej;
• „Rzuty do celu” – ćwiczymy rzuty piłeczką, maskotką z niewielkiej odległości do kosza (wiaderko, garnek etc.). Dziecko stoi w odległości 5 kroków od pojemnika. Rzuca przedmiot oburącz z klatki piersiowej,       z zza głowy, spomiędzy kolan. Następnie  próbuje rzuty jedną ręką – na zmianę.  
• „Rodzina” – opowiadanie ilustrowane ruchem. Dziecko ustawia się twarzą do rodzica, który stoi po przeciwnej stronie pomieszczenia. Dziewczynki przyjmują role sióstr, chłopcy – braci. Rodzic snuje opowieść, dzieci ilustrują  ją gestami. Za każdym razem, gdy dzieci usłyszą słowo brat – chłopcy robią przysiad. Kiedy pojawi się słowo siostra – dziewczynki podskakują. Ponadto, wszystkie dzieci starają się wykonywać ruchy opowiedziane w opowiadaniu:
Pewnego dnia rodzeństwo – brat i siostra - wybrało się na spacer do parku. Wyszli ze swego domu i zrobili 3 kroki do przodu (dziecko przesuwa się do przodu, robiąc trzy kroki). Następnie brat zauważył ślimaka na liściu akacji i cofnął się o jeden krok. Siostra z kolei usłyszała szelest w gałązkach bzu i przesunęła się o dwa kroki w lewo. Oddzielili się od siebie. Co muszą teraz zrobić brat i siostra, żeby się spotkać? Ile kroków i w którą stronę muszą wykonać? Dzieci szukają rozwiązania, sprawdzają jego poprawność.
Rodzic kontynuuje: Udało się! Brat z siostrą wspólnie wędrują do parku. Zrobili pięć kroków do przodu i trzy kroki w prawo. Siostra zauważyła nadchodzącą babcię i zrobiła jeszcze dwa kroki do przodu. Brat dołączył do niej, ale szedł inną drogą, więc wykonał dwa kroki         w lewo i kolejne dwa kroki do przodu… 
Rodzic kontynuuje opowieść w podobny sposób tak długo, aż wszystkie dzieci znajdą się przy nim, po przeciwnej stronie pomieszczenia.
• „Podskocz, jeśli usłyszysz głoskę…” – zabawa ruchowa. Zasady: dzieci mają podskoczyć, kiedy usłyszą wyraz rozpoczynający się głoską m. Rodzic podaje różne słowa. Gdy słowo nie rozpoczyna się na m, dzieci stoją nieruchomo. Głoski można dowolnie zmieniać.
 
Edukacja muzyczna:
• „Co słychać w domu?” – zagadki słuchowe. Rodzic odtwarza nagranie odgłosów wiercenia wiertarką, przybijania gwoździa, śmiechu mężczyzny, płaczu dziecka, pracy w kuchni, a dzieci próbują odgadnąć, co usłyszały. (proszę wysłać maila do nauczycielki w sprawie  udostępnienia  nagrania)
• „Moja wesoła rodzinka” – nauka piosenki. Link do piosenki:  
https://www.youtube.com/watch?v=9CAEhPUDlA4 
 
Edukacja plastyczno-techniczna:
• Wykonanie prezentu dla mamy i taty wg pomysłów dzieci – może być laurka, rysunek, śniadanie, przygotowanie bukietu, wspólna zabawa itp.
 
 
Teksty do zajęć: 
 
„Mój tato”    Bożena Forma
 
Chodzimy z tatą na długie spacery,
mamy wspaniałe dwa górskie rowery.
Po parku na nich często jeździmy
i nigdy razem się nie nudzimy.
Gdy mroźna zima nagle przybywa
i ciepłym szalem wszystko okrywa,
bierzemy narty i śnieżne szlaki
wciąż przemierzamy jak szybkie ptaki.
Często chodzimy razem do kina,
lubimy obaj, gdy dzień się zaczyna.
Takiego mieć tatę to wielkie szczęście
– życzeń mu składam dziś jak najwięcej.
 
„Moja wesoła rodzinka” sł. Stanisław Karaszewski, muz. Tomasz Strąk
My rodzinę dobrą mamy,
zawsze razem się trzymamy!
I choć czasem czas nas goni,
my jak palce jednej dłoni!
 
Ref.: Mama, tata, siostra, brat
i ja – to mój mały świat!
Dużo słońca, czasem grad –
to wesoły jest mój świat!
 
Mama zawsze kocha czule,
ja do mamy się przytulę,
w bólu, żalu i rozterce,
bo ma mama wielkie serce!
 
Ref.: Mama, tata, siostra, brat…
 
Z tatą świetne są zabawy,
z nim świat robi się ciekawy!
Tata ma pomysłów wiele,
jest najlepszym przyjacielem!
 
Ref.: Mama, tata, siostra, brat…
 
Gdy napsocę i nabroję,
siedzę w kącie, bo się boję!
Tata skarci, pożałuje,
a mamusia pocałuje!
 
Ref.: Mama, tata, siostra, brat…
 
Kiedy nie mam taty, mamy,
wszyscy sobie pomagamy!
I choć sprzątać nie ma komu,
jest wesoło w naszym domu!
Ref.: Mama, tata, siostra, brat…
 
 
 
oprac. Aneta Taranek
Czytaj więcej o: „Moja rodzina”

Wrażenia i uczucia

Propozycje zajęć dla dzieci starszych

Temat – Wrażenia i uczucia

1. Edukacja  językowo-literacka:

- „Ułóż zdanie z tym słowem” – rozwijanie umiejętności  tworzenia  zdań na określony temat, ćwiczenie umiejętności przeliczania słów w zdaniu,

- „Dokończ zdanie” – poszerzanie słownictwa dzieci,

- „Ukryte słowa” – ćwiczenie umiejętności wyszukiwania wspólnych elementów w podobnych słowach np. makaron-maki, lasy-laska, buty-butelka…

- „Lubię gdy…” – zabawa aktywizująca,

- „Prawdziwych przyjaciół poznaje się w biedzie” – wyjaśnienie znaczenia przysłowia.

2. Edukacja matematyczna:

- układanie kompozycji z elementów mozaiki geometrycznej,

- liczenie w zakresie 10-ciu, próby dodawania i odejmowania.

3. Edukacja przyrodnicza:

- podziwianie pięknej majowej przyrody, zwracanie uwagi na jej piękno, koloryt, niezwykły zapach,

- obserwowanie kwitnących drzew owocowych.

4. Edukacja plastyczna i grafomotoryka:

- pisanie po śladzie,

- „Moje nastroje” – praca plastyczna malowana farbami plakatowymi – doskonalenie umiejętności wyrażania uczuć w niewerbalny sposób, rozwijanie motoryki małej,

- rysowanie na dowolny temat.

5. Aktywność ruchowa – zabawy:

- „Lustro emocji” – rozwijanie umiejętności wyrażania emocji ruchem, pozą, mimiką, gestem…

- „Kraina radości” – słuchanie muzyki i wykonywanie masażu na plecach mamy, taty, rodzeństwa,

- częsty pobyt na powietrzu jazda na rowerze, hulajnodze.

 

 

 

Opracowała: Beata Gach

Czytaj więcej o: Wrażenia i uczucia

W krainie muzyki

Rozkład materiału dla gr. IV od 11.05.- 15.05.2020r

Temat:  W krainie muzyki

 

- aktywność dziecka: językowo-literacka:

Najlepszy instrument – doskonalenie umiejętności uważnego słuchania utworu i wypowiadania się na temat jego treści; 

„Jak je podzielić?” – doskonalenie umiejętności analizy i syntezy głoskowej nazw instrumentów;                 

H jak harfa” – doskonalenie umiejętności analizy i syntezy sylabowej i głoskowej słowa harfa, przeliczanie sylab i głosek w słowie, wprowadzenie litery Hh;  

„Przekazujemy sylaby” – zabawa słuchowa,wyklaskiwanie sylab według wzoru, łączenie sylab w wyrazy, pisanie nazw instrumentów po śladzie; 

„Jaki to instrument?” – doskonalenie percepcji słuchowej; 

„Czy rozpoznasz instrumenty? – doskonalenie percepcji słuchowej, utrwalenie nazw instrumentów, doskonalenie umiejętności wyodrębniania dźwięków z tła;

Ćwir – doskonalenie umiejętności uważnego słuchania utworu i wypowiadania się na temat jego treści, poszerzanie słownika czynnego dzieci o przysłowie „Kiedy wejdziesz między wrony, musisz krakać jak i one”; 

„Jaka muzyka pasuje?” – doskonalenie umiejętności do wypowiadania się na temat różnych rodzajów muzyki; 

„Skojarzenia z muzyką” – zagadki słuchowe;

Hałasowanie – doskonalenie umiejętności uważnego słuchania utworu i wypowiadania się na temat jego treści; 

„Układam sylaby” – zabawa językowa z wykorzystaniem Alfabetu;

 

- aktywność dzieci: matematyczna:                                                                                                       

„Kraina muzyki” – oglądanie ilustracji, tworzenie zbiorów według instrukcji, czytanie prostych wyrazów związanych z instrumentami;           

„Memory obrazkowo-naśladowcze” – doskonalenie pamięci wzrokowej, rozwijanie percepcji słuchowej, rozwijanie umiejętności stosowania zasad podczas rozgrywania gier;                                               

„Orkiestra kuchenna” – odtwarzanie rytmów według podanego wzoru;                                                      

„Rytm z nakrętek”–doskonalenie koordynacji ruchowo-słuchowej, umiejętność układania rytmów z trzech, czterech elementów;                                                                                                                                 

„Memory obrazkowo-naśladowcze” – doskonalenie pamięci wzrokowej, rozwijanie percepcji słuchowej;

 

- aktywność dziecka: przyrodnicza:                                                                                                    

„Grająca woda” – rozwijanie umiejętności formułowania hipotez, doskonalenie umiejętności przeprowadzania zabaw badawczych;

 

- aktywność dziecka: plastyczno-techniczna:                                                                                     

„Spacer po h” – utrwalenie kształtu litery h; pisanie liter H, h po śladzie, czytanie zdań metodą sylabową;           

Rysowanie linii po śladzie, łączenie odpowiednich rysunków z podpisami;                                        

„Malowanie muzyki” – rozwijanie umiejętności ilustrowania treści utworu za pomocą środków plastycznych;   

Łączenie liniami ilustracji z napisem wyrażającym dźwięk;                                                                       

Pisanie po śladzie, zapisywanie dodawania;                                                                                             

„Nasza gitara” – przestrzenna praca plastyczna, ćwiczenie umiejętności wykonywania pracy według instrukcji obrazkowej;                                                      Kącik grafomotoryczny, kolorowanie pól z właściwym układem nut;                                                  

Rysowanie odpowiednich symboli pod obrazkami przedstawiającymi sytuacje związane z hałasem;

 

- aktywność dziecka: emocjonalna-społeczna:                                                                                      

„Walc kwiatów” – taniec ze wstążkami według pomysłów dzieci;                                                              

Głowa, ramiona – zabawa ruchowa do piosenki, doskonalenie umiejętności orientacji w schemacie ciała;                                                                   

Comedians galop – doskonalenie umiejętności gry na instrumentach, wyrażanie emocji dźwiękami;   

Dowolna zabawa ruchowa do piosenki według pomysłów dzieci;

 

- aktywność dziecka: ruchowo-zdrowotna:                                                                                          

„Gramy na woreczkach” – rozwijanie koordynacji ruchowo-słuchowej, doskonalenie sprawności motoryki dużej;                                                                          Zabawy – przeliczanie odległości krokami, skokami, dłońmi;                                                                     

Zabawy – zabawy ruchowe bieżne i skoczne według własnego pomysłu;                                                            

Zabawy – poruszanie się według niewerbalnej instrukcji i instrukcji wypowiadanej szeptem. 

 

oprac. Iwona Bachmatiuk

Czytaj więcej o: W krainie muzyki

Polska, moja ojczyzna

Plan pracy dla grupy IV na 1. tydzień maja 2020
"Polska, moja ojczyzna"
 
Edukacja ruchowo-fizyczna : 
• Ćwiczenie umiejętności orientacji w schemacie ciała;
• Wdrażanie do systematycznego stosowania zabiegów higienicznych po zabawie i przed posiłkami
• Wyrabianie nawyku utrzymywania prawidłowej postawy ciała;
 
Edukacja matematyczna: 
•   „Zrób to, co ja” – zabawa słuchowo-ruchowa: „Dzisiaj zagramy na instrumentach, które zawsze nosimy ze sobą. Będziemy wydobywać dźwięki z naszych dłoni, stóp, kolan, łokci i innych części ciała. Ja zagram kilka dźwięków w taki sposób. Patrz i słuchaj uważnie, bo poproszę cię o powtórzenie tego rytmu”. Prezentowanie rytmu: klaśnięcie, tupnięcie dwiema nogami, klaśnięcie – dzieci powtarzają. Przykłady kolejnych rytmów:
• tupnięcie, uderzenie dłońmi o podłogę, tupnięcie;
• uderzenie dłońmi o podłogę, tupnięcie, tupnięcie, uderzenie dłońmi o podłogę;
• tupnięcie, tupnięcie, klaśnięcie, tupnięcie.
• Podawanie nazw kierunków na kartce papieru, odczytywanie charakterystycznych punktów na mapie; rozpoznawanie, identyfikowanie i podawanie nazw określonych symboli;
• Określanie lewej i prawej strony w przestrzeni w odniesieniu do własnego ciała i innych obiektów
 
Edukacja przyrodnicza:
• Kształtowanie poczucia odpowiedzialności za własne samopoczucie i zdrowie;
• Utrwalenie informacji o sposobach dbania o bezpieczeństwo swoje i innych podczas różnych uroczystości;
• Rozwijanie zainteresowania przyrodą Polski; zaznaczanie morza i gór na konturowej mapie Polski; 
 
Edukacja językowa:
• Rozpoznawanie, identyfikowanie i podawanie nazw określonych symboli narodowych (flaga, godło, hymn narodowy)
• Mazurek Dąbrowskiego – utrwalenie informacji o hymnie narodowym, doskonalenie pamięci i uwagi słuchowej
• „Polska” – doskonalenie umiejętności uważnego słuchania utworu, rozwijanie uwa¬gi słuchowej 
• „Gdzie mieszka moja rodzina?” – doskonalenie umiejętności wypowiadania się na określony temat, ćwiczenie umiejętności opowiadania o swojej rodzinie, rozwijanie sprawności językowej – poszerzanie słownika czynnego;
• Wprowadzenie litery: „J,j”; 
• wdrażanie do odróżniania świata fikcji od rzeczywistości w czasie czytania legend;
 
Edukacja plastyczna:
• „Godło Polski” – prezentacja godła Polski, prośba o wymienienie charakterystycznych cech. Następnie dzieci malują na czerwonej kartce z bloku godło Polski palcami zanurzonymi w białej farbie. Doklejają koronę i wycinają kształt godła
 
 
 
„Polska” (fragment)     Małgorzata Strzałkowska
Polska leży w Europie.
Polska to jest kraj nad Wisłą.
Polska leży nad Bałtykiem.
I to wszystko? Nie! Nie wszystko!
Polska naszą jest ojczyzną –
Tu żyjemy, tu mieszkamy.
Tu uczymy się, bawimy,
I marzymy, i kochamy.
Herb, czasami zwany godłem,
 
To jest wspólny znak rodaków.
 Orzeł na czerwonej tarczy
 To odwieczny herb Polaków.
  Flaga jest symbolem państwa.
  Tak wygląda polska flaga –
  Biały kolor to szlachetność,
  Czerwień – męstwo i odwaga.
  Polskim Hymnem Narodowym
  Jest „Mazurek Dąbrowskiego”.
„Jeszcze Polska nie zginęła” –
   Któż z Polaków nie zna tego?
 
 
 
„Mazurek Dąbrowskiego” – wprowadzenie dzieci do właściwego słuchania hymnu narodowego: W jakich okolicznościach słyszycie hymn Polski? Dlaczego Mazurek Dąbrowskiego jest odgrywany, gdy Polacy zwyciężą w ważnym turnieju? W jaki sposób powinniśmy słuchać hymnu?
 
„Mazurek Dąbrowskiego”    sł. Józef Wybicki, muz. autor nieznany
1. Jeszcze Polska nie zginęła,
Kiedy my żyjemy.
Co nam obca przemoc wzięła,
Szablą odbierzemy.
Ref.: Marsz, marsz, Dąbrowski,
Z ziemi włoskiej do Polski,
Za twoim przewodem
Złączym się z narodem.
2. Przejdziem Wisłę, przejdziem Wartę,
Będziem Polakami.
Dał nam przykład Bonaparte,
Jak zwyciężać mamy.
Ref.: Marsz, marsz…
3. Jak Czarniecki do Poznania
Po szwedzkim zaborze,
Dla ojczyzny ratowania
Wrócim się przez morze.
Ref.: Marsz, marsz…
4. Już tam ojciec do swej Basi
Mówi zapłakany –
Słuchaj jeno, pono nasi
Biją w tarabany.
Ref.: Marsz, marsz…     
 
oprac. Aneta Taranek
 
 
 
Czytaj więcej o: Polska, moja ojczyzna

Tajemnice książek

Temat - Tajemnice książek.

 

1.Edukacja językowo-literacka:

- zabawa „Gdzie jest f”- doskonalenie umiejętności wyróżniania i przeliczania głosek w słowach. Przykład- rodzic wymienia słowa, które zawierają głoskę „f”- na początku, w środku i na końcu. Zadaniem dziecka jest ułożenie tylu np. patyczków, klocków, ile  głosek mają te słowa.

-szukanie informacji na temat- „Jak powstaje papier ?”

-rozmowa na temat- „Co to jest biblioteka ?”

-„Moja ulubiona książka”- czy taką mam, dlaczego jest ulubiona…

-słuchanie wybranych utworów literatury dziecięcej.

 

2.Edukacja matematyczna:

- zabawy kostkami do gry, przeliczanie oczek na kostkach, wyznaczanie  sumy- doskonalenie dziecięcego liczenia na miarę możliwości, 

-„Ile kosztuje ta książka?”- rozwijanie umiejętności przeliczania,

-rozumienie określeń- jutro, wczoraj, pojutrze...

 

3.Edukacja przyrodnicza:

- dalsza obserwacja zmian zachodzących w przyrodzie- jak wyglądają drzewa, krzewy, jakie ptaki pojawiły się wokół nas, czym się aktualnie zajmują…

-zwracanie uwagi na owady, próby obserwacji ich zachowań z wykorzystaniem lup, szkieł powiększających…

 

4.Edukacja plastyczna i grafomotoryczna:

- rysowanie wzorów po śladzie,

-cięcie papieru po linii prostej i łamanej,

-odwzorowywanie różnorodnych kształtów,

-obrysowywanie figur geometrycznych,

-malowanie farbami plakatowymi na temat- „Mój ulubiony bohater z książki”.

 

5.Aktywność ruchowa:

- zabawy „Wiosenny deszczyk”, „Wąchamy kwiaty”, „Nie wpadnij do  kałuży”, „Skoki  do  wody’’.

-w miarę możliwości zabawy na powietrzu, spacery.

 

 oprac. Beata Gach

Czytaj więcej o: Tajemnice książek